ارکستر فرانسوی همبستگی در ایران

به گزارش ایران عکس، ارکستر موسیقی فرانسوی هم بستگی به همراه پژمان معمارزاده رهبر ایرانی خود و 120 نفر جهانگرد فرانسوی به کشورمان سفر کرده اند تا در تهران و دیگر شهرها برنامه اجرا کنند.

ارکستر فرانسوی همبستگی در ایران

ارکستر موسیقی فرانسوی هم بستگی در سفر چند روزه به ایران، ضمن بازدید از جاذبه های جهانگردی فرهنگ و تمدن ایران، در کنار ابنیه های تاریخی در شهرهای مختلف جهانگردی از جمله کرمان، یزد، شیراز، اصفهان و کاشان، به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک می پردازند.

پژمان معمارزاده، متولد ایران است. او که از پنج سالگی در فرانسه بوده با اتمام تحصیلات ابتدایی وارد دبیرستان موسیقی شد و در کنسرواتوار ملی پاریس به آموختن ویلونسل پرداخت و پیروز شد جایزه اول آن دوره آموزشی را کسب کند. معمارزاده، علاوه بر رهبری گروه ارکستر هم بستگی یکی از نوازندگان چیره دست ویولنسل دنیاست و از چهره های شناخته شده در رهبری ارکستر در موسیقی بین المللی به شمار می رود. اما آن چنان که باید نزد ایرانیان موسیقی دوست داخل کشور معرفی نشده است.

وی با همراهی آرش امینی که رهبری ارکستر رودکی را در کارنامه خود دارد، اجرای مشترکی در جریان بیستمین جشنواره موسیقی فجر در قالب یک گروه سه نفره در تهران داشت.

در جریان سفر فرهنگی ارکستر هم بستگی که با همکاری مؤسسه جهانگردی کلیوی فرانسه ترتیب داده شده است، نوازندگان گروه با اجرای قطعات موسیقی کلاسیک در مناطقی که روزگاری بخشی از جاده ابریشم بوده تلاش می کنند خاطره تاریخ غنی و باشکوه ایران را برای شیفتگان فرهنگ ایران زنده کنند. البته در این امر، برخی هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی نیز ارکستر فرانسوی را همراهی خواهند کرد.

طی این سفر، جهانگردان فرانسوی به همراه گروه ارکستر مسیری از جاده ابریشم را که روزگاری از سرزمین پارس می گذشت طی طریق می کنند تا زیبایی های کرمان، یزد، شیراز، اصفهان و کاشان، را با هم نظاره گر باشند.

قرار است این گروه بعد از تهران و بازدید از جاذبه های جهانگردی آن و اجرای برنامه در این شهر به کرمان سفر کنند. اجرای موسیقی این گروه در ماهان کرمان و باغ شازده خواهد بود. از جمله برنامه های سیاحتی در این استان تاریخی، بازدید از مجموعه تاریخی گنجعلی خان، مسجد جامع کرمان که در سال 1348 بعد از میلاد ساخته شده و مربوط به سلسله مظفریان است، خواهد بود. استان بعدی که میزبان گرو صلح و دوستی فرانسوی خواهد بود، خطه کهن یزد است. بازدید از مسجد جامع یزد که دارای بلندترین مناره های دنیاست. مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب انبار که قدمت شان به دوره تیموریان می رسد، سفر به عبادتگاه چک چک که عبادتگاه اصلی زرتشتیان دنیاست و در 60 کیلومتری شهر یزد و در قلب کویر طبس واقع شده، از جمله برنامه های سیاحتی پیش بینی شده برای این گروه هنری و توریستی است.

در ضمنً این گروه در باغ دولت آباد شهر یزد که به ثبت یونسکو نیز رسیده برنامه اجرا خواهد کرد.

مقصد بعدی گروه، استان فارس و بازدید از مجموعه پاسارگاد،تخت مادر سلیمان و مقبره کوروش خواهد بود.

بازدید از مسجد نصیرالملک، آرامگاه سعدی و حافظ، شاعران عصر طلایی شعر فارسی از دیگر برنامه های پیش بینی شده گروه است.

دیدار از مکان های تاریخی و زیبای استان اصفهان و شهر کاشان از دیگر برنامه های آنان اعلام شده است.

بنا براعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این گروه هنری و 120 جهانگرد خارجی که با این نوازندگان فرانسوی در این سفر همراه شده اند، اولین مسافران اولین پرواز ایرفرانس به مقصد ایران هستند که بعد از هشت سال وقفه دوباره از سر گرفته شده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2078

به "ارکستر فرانسوی همبستگی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارکستر فرانسوی همبستگی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید