برکه کل یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود

به گزارش ایران عکس، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، برکه کل یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود.

برکه کل یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود

در خارج شهر گراش و در مجاورت گورستان قدیمی در محله نوگراش، محوطه وسیعی وجود دارد که در آن 7 آب انبار به فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند. از تاریخ ساخت آب انبارها مدارکی در دست نبوده و تنها کتیبه های تاریخی موجود، مربوط به تعمیراتی است که در اواخر دوره قاجار در این بناها صورت گرفت. طرح ساختمانی آب انبارها تقریبا با آب انبارهای منطقه لار تفاوتی ندارد و مانند آنها دارای مخزنهای استوانه ای، پوشش گنبدی و درگاههای متعددست. مصالح مورد استفاده در ساخت این آب انبارها، سنگ با ملات گچ و آهک هست.

این بنای تاریخی و باشکوه بزرگترین آب انبار برکه ایران است. قدمت این آب انبار به حدود 200 سال پیش می رسد. این آب انبار سقف دار طراحی شد اما در میان مردم دو روایت در این مورد وجود دارد. بعضی می گویند که معماران پیروز به ساختن سقفی برای آن نشده اند و عده ای معقتدند سقف این آب انبار در زمین لرزه سال 1339 منطقه لارستان بطور کامل فروریخته است. متاسفانه کتیبه یا نوشته ای درباره آن بدست نیامد. این بنا که برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی مردم ساخته شده هنوز کاربرد دارد. سازنده این آب انبار حاج اسدالله از نیک اندیشان محلی و برادر فتحعلی خان حاکم آن روزهای لارستان است. حاج اسدالله برکه ای دیگر و بعلاوه مصلای قدیمی گراش را نیز ساخت.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2121

به "برکه کل یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برکه کل یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید