فراوری نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی

به گزارش ایران عکس، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا اظهار کرد: ارز حاصل از صادرات حتما به کشور برمی شود در غیر اینصورت فراوریکننده امکان ادامه فراوری را نخواهد داشت، چون احتیاج دارد که چرخه فراوری ادامه داشته باشد.

فراوری نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، محمد طاهری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: مسائل موجود کشور از دو تحریم آمریکا و تحریم داخلی ناشی می شود. از یکسو آمریکا اجازه دسترسی به منابع بانکی را نمی دهد و از یکسو تجار تحت فشار زیاد قرار می گیرند و باید به کسانی که در وضع کنونی صادرات کشور را زنده نگهداشته اند تبریک گفت.

وی ادامه داد: مسائل نقل و انتقال پول در صادرات و استرس هایی که به صادرنماینده وارد می شود بالا است و این امیدواری وجود دارد که با برداشته شدن گام هایی در جهت رفع تحریم معضلات کنونی رفع شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا توضیح داد: اگرچه نمی توان منکر تخلفاتی در این زمینه بود و ممکن است صادرنماینده ای هم باشد که ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده باشد، اما شناسایی آنها کار دشواری نیست و صادرنمایندگان صادق که فرایند فراوری صادراتی و صادرات آنها ادامه دارد تعیین است.

طاهری با اشاره به رفتار دولت ترکیه با صادرنمایندگان این کشور اظهار کرد: رییس جمهور این کشور در سفر به سایر کشورها هیاتی از تجار را با خود همراه می نماید و تمامی مسائل تجاری را در همفکری با بالاترین مقامات این کشورها حل و فصل می نماید.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرنماینده با هدف ارزآوری صادراتی بیان کرد: ارز حاصل از صادرات حتما به کشور برمی شود، در غیر اینصورت فراورینماینده امکان ادامه فراوری را نخواهد داشت چون احتیاج دارد که چرخه فراوری ادامه داشته باشد و ما نیز از دولت می خواهیم که از صادرنماینده حمایت کند.

طاهری اظهار کرد: به تازه گی اعلام شده که به ازای صادرات واردات انجام شود که فرایند ای است که فرآینده خود را دارد و صادرنماینده باید تاجر مورد اطمینان خود را پیدا کند و نباید تنها با این تصور که صادرنماینده ای ممکن است ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگرداند بروکراسی پیچیده ای را در کشور حاکم نمایند که فرایندهای کنونی را کُندتر کند.

وی اضافه کرد: مسائل قانونی و برکرواسی پیچیده فرایندهای صادراتی باید رفع شود تا صادرنماینده بتواند با آرامش خاطر به فرایند فراوری صادراتی خود ادامه دهند.

طاهری اظهار کرد: صادرنمایندگان فرش و خشکبار ایران با مسائلی در صادرات به اسپانیا روبرو هستند و اکنون مشکل نقل و انتقالاتی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات وجود دارد. اینستکس به دلیل فشار شدید آمریکا اجرایی نشد و زمینه های مختلفی برای صادرات وجود دارد، اما منوط به آن است که معضلات کنونی وجود نداشته باشد.

وی درباره نقش اتاق های مشترک در بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده ایران بیان کرد: اتاق های مشترک نقش مهمی در بهبود فرایندهای صادراتی دارند و این سوء نیت وجود ندارد که منابع ارزی به کشور برنشود، اما به دلیل آنکه مبادلات تجاری کره با آمریکا حدود 20 میلیارد دلار است تحت فشار است و ما تنها امیدوار هستیم که با تغییر انتخابات در آمریکا گام هایی برای کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1487

به "فراوری نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید