دانمارک چگونه به لانه جاسوسی و شنود سایبری آمریکا در اروپا تبدیل شد؟

به گزارش ایران عکس، بر اساس یک تحقیق رسانه ای، دانمارک به یک سازمان اطلاعاتی آمریکا برای جاسوسی از رهبران اروپایی یاری نموده و به محل اصلی شنود و جمع آوری اطلاعات اروپایی به نفع سازمان های اطلاعاتی آن کشور تبدیل شده است.

دانمارک چگونه به لانه جاسوسی و شنود سایبری آمریکا در اروپا تبدیل شد؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از یورونیوز، فرانس24 با انتشار گزارشی در این خصوص به قلم خبرنگار خود سباتین سیبت که متن آن در وبسابت این شبکه خبری منتشر شده به سابقه و نقش محوری دانمارک در این همکاری پرداخته است.

نویسنده در ابتدای گزارش خود تاکید می نماید که یاری جاسوسان دانمارکی به آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای جمع آوری اطلاعات از رهبران اروپایی امری تازه نیست و این کشور اسکاندیناوی مدت ها است نقشی اساسی در این زمینه ایفا می نماید.

در این گزارش تاکید شده است که همکاری میان سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی دانمارک و ایالات متحده آمریکا طی سال های گذشته با مرور زمان تقویت شده است.

نویسنده می افزاید که دانمارک پیش تر دست کم طی سال های 2012 تا 2014 به پایگاه اطلاعاتی آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای جاسوسی از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر سیاستمداران و شخصیت های آلمانی، فرانسوی، نروژی و سوئدی تبدیل شده بود.

این موضوع حاصل یک تحقیق رسانه ای از سوی یک شبکه تلویزیونی دانمارک با همکاری چند رسانه اروپایی از جمله روزنامه لوموند است که روز یکشنبه 30 مه رسانه ای و افشا شد.

نویسنده سپس می نویسد که جاه طلبی جاسوسان سایبری ایالات متحده برای شنود و جمع آوری از کل دنیا از جمله از متحدانشان مسبوق به سابقه است و امری تازه محسوب نمی شود.

وی در این خصوص به افشاگری های ادوارد اسنودن در سال 2012 اشاره می نماید که به اعتقاد وی امکان روشن گری در باره مقیاس واقعی برنامه جاسوسی سایبری گسترده از سوی آژانس امنیت ملی ایالات متحده را فراهم کرد.

تحقیق تلویزیون دولتی دانمارک بر اساس گزارش داخلی سرویس های اطلاعاتی این کشور صورت گرفته که سال 2013 پس از رسوایی مرتبط با ماجرای اسنودن سفارش داده شده بود.

هدف از انجام تحقیق یاد شده که به افشاگری جنجالی در باره جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی منجر شد این بود که مشخض شود گوش های عظیم ایالات متحده تا چه اندازه از اطلاعات جمع آوری شده در خاک دانمارک پر شده است.

همکاری سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک با آژانس امنیت ملی ایالات متحده که تحقیق رسانه ای یاد شده بر آن تاکید دارد و هم انتخاب این کشور اسکاندیناوی شمال اروپا به اسم پایگاهی برای فرود جاسوسان آمریکایی و جمع آوری اطلاعات از متحدان آمریکا در قاره کهن شاید با نکات اعجاب آور دیگری هم همراه باشد.

فرانس24 در این گزارش به نقل از فلمینگ اسپلیدزبول هانسن، کارشناس امنیت بین المللی در انستیتوی روابط بین الملل دانمارک می گوید: در واقع این ماجرا چندان تعجب آور نیست و افشاگری های تازه تنها جزئیاتی را به یک رسوایی که سال گذشته در دانمارک برملا شد، اضافه می نماید.

نویسنده گزارش می افزاید: سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک بعلاوه از بهار سال 2020 همکاری نزدیک با آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای شنود شخصیت ها و گروه های صنعتی دانمارک را برای دستیابی به اهداف مشخص شده شروع نموده است.

فلمینگ هانسن که خود برای سرویس اطلاعات خارجی دانمارک کار نموده، می گوید: مقامات در آن موقع اغلب دست به پنهان کاری می زدند و تنها نسبت به این امر که سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک برای ممانعت از جاسوسی یک قدرت خارجی در خاک دانمارک مداخله ننموده ابراز تاسف می کردند.

این کارشناس امنیتی سپس با اشاره به نقش رسانه ها در برملا کردن آنچه آمریکایی ها در خاک دانمارک انجام می دهند، می گوید: دانمارک احتمالا تنها کشوری است که بدون ترس از عواقب این کار اجازه داده تا چنین اقداماتی در خاک خود انجام شود.

اگر چنین به نظر می رسد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده می تواند در مصونیت کامل از خاک دانمارک برای جاسوسی از کل اروپا استفاده کند، علت عمده آن سنت دیرین همکاری بین سرویس های اطلاعاتی دو کشور است.

این رابطه نزدیک بین یک کشور شمال اروپا و ابرقدرت آمریکا به اوایل دهه 1990 باز می شود. کپنهاگ در آن موقع متوجه شد که روی یک معدن طلای جاسوسی نشسته است: کابل های زیردریایی که ارتباطات الکترونیکی بین ایالات متحده و اروپا را برقرار می کرد از آبهای سرزمینی این کشور عبور می کرد.

سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک به طور مخفیانه پیروز به دسترسی و استفاده از این کابل ها می شود و در پی آن کوشش می نماید تا از این راه نزد سرویس اطلاعاتی آمریکا کسب عایدی کند.

زوددویچه تسایتونگ، روزنامه نزدیک به جریان چپ میانه آلمان در این خصوص می نویسد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده موسوم به اِن اس اِی این پیشنهاد همکاری را دو دستی قاپید و از آن استقبال کرد.

همزمان دانمارک سیاست حمایت نظامی از ایالات متحده را در پیش گرفت به نحوی که بریتانیا از این حیث به یک متحد درجه دو آمریکا تبدیل شد.

فلمینگ هانسن در این خصوص می گوید: ما در کنار آمریکایی ها در لیبی، سوریه یا حتی در افغانستان جنگیدیم. می توان گفت که ما کشوری درگیر جنگ هستیم و این ماجرا تقریبا سی سال است که ادامه دارد.

این متخصص مسائل امنیتی در موسسه روابط بین الملل دانمارک سپس می افزاید: یک همکاری نظامی که بنا به ماهیت خود افزایش تبادل اطلاعات هم در پی دارد.

وقتی آژانس امنیت ملی ایالات متحده در اواخر دهه 2000 به فکر راه اندازی مرکزی در شمال اروپا برای پردازش اطلاعات جمع آوری شده از قاره کهن افتاد، دانمارک به نظر یک گزینه مناسب و قابل پیش بینی برای این طرح بود.

سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک بر این اساس با یاری آمریکا یک مرکز عظیم پردازش داده را در جزیره آماگر واقع در شرق کپنهاگ بنا کرد تا به سرویس های اطلاعاتی امکان دهد از هرگونه ارتباطات رهگیری شده به یاری ابزارهای نظارت الکترونیکی جاسوسان سایبری آمریکا بهره برداری نمایند.

واشنگتن از آنجا که دانمارک در مکانی استراتژیک در کناره دریای شمال و نه چندان دور از اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و این اهمیت موقعیت استراتژیک احتمالا در سالهای آینده بیشتر هم خواهد شد به متحد اروپایی خود وابستگی زیادی پیدا نموده است.

فلمینگ هانسن در این خصوص تاکید می نماید که به اعتقاد وی این همکاری حتی به علت مسائل حساس مرتبط با قطب شمال قوی تر هم خواهد شد.

این همکاری میان جاسوسان دو کشور متحد یک طرفه نیست. کارشناس دانمارکی مسائل امنیتی در این زمینه می گوید: همکاری میان دو کشور به دانمارک امکان داده تا به اطلاعات سرویس های آمریکایی که به اسم مثال از حیث کیفی از اطلاعات سرویس های آلمانی بهتر هستند دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح می نماید که این همکاری بعلاوه راهی برای کسب اعتبار سیاسی نزد واشنگتن است که دانمارک از راه دیگر شاید نتواند تا این حد به آن دست پیدا کند.

این کارشناس مسائل امنیتی می گوید که بازی هم اکنون برای مقامات دانمارکی ارزش شمع را دارد. به گفته فلمینگ هانسن آنچه برای رهبران مهم است تأثیر بر افکار عمومی ملی است و در حال حاضر عواقب آن محدود است.

اما این کارشناس پیش بینی می نماید که اگر شیر اطلاعات حساس و افشاگری ها بیش از این باز شود، فشارها بر مقامات دانمارکی برای آنکه ثابت نمایند کشورشان به بهای ارزانی به لانه جاسوسان سایبری آمریکا تبدیل نشده، افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1719

به "دانمارک چگونه به لانه جاسوسی و شنود سایبری آمریکا در اروپا تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانمارک چگونه به لانه جاسوسی و شنود سایبری آمریکا در اروپا تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید