درمان معتاد با دست خالی

به گزارش ایران عکس، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شاقتصادی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مرکز ترک اعتیاد کشور و این استان وجود دارد، رابطه اقتصادی میان بیمار و درمان گر است.

درمان معتاد با دست خالی

دکتر کاوه حجت در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران توضیح داد: در اکثر کشورهای جهان به جز ایران این رابطه اقتصادی وجود ندارد؛ در بیشتر کشورها، سازمان های بیمه گر مسئول پرداخت هزینه های درمان هستند و بیمار به صورت مستقیم پول را به درمان گر پرداخت نمی نماید.

وی ادامه داد: وجود رابطه اقتصادی مستقیم میان بیمار و درمان گر سبب می گردد که درمان گر کوشش کند تا رضایت بیمار را جلب کند و پروتکل درمان اعتیاد به سمت و سویی پیش رود که بیشتر مورد انتظار بیمار باشد تا درخواست هایی که ممکن است از لحاظ علمی نادرست باشد، تأمین گردد.

حجت با بیان اینکه این مشکل به علت وجود نقص در سیستم بیمه ای است و بیمه ها، درمان اعتیاد را تحت پوشش خود قرار نمی دهند و هزینه های درمان اعتیاد تماماً بر روی دوش خود بیماران است، اظهار کرد: هر زمان که موضوع رابطه پرداخت و دریافت بین بیمار و درمان گر وجود داشته باشد، موضوع جلب رضایت بیمار نقش پر رنگتری پیدا می نماید و این جلب رضایت در خصوص بیماری های پیچیده ای نظیر اعتیاد می تواند مشکل ساز گردد.

وی توضیح داد: طرح پزشک خانواده یکی از طرح های پیروز است که به دلیل نبود ارتباط اقتصادی میان بیمار و درمان گر، پزشک در انتخاب نوع درمان و برنامه درمانی استقلال دارد.

این مقام مسئول گفت: رفت و آمد بیماران معتاد یکی دیگر از مهمترین مسائل پروتکل کشوری ترک اعتیاد در این استان است.

وی توضیح داد: طبق پروتکل بیماران باید طی دو ماه هر روز به مراکز ترک اعتیاد مراجعه و در آنجا، داروی مورد نظر را دریافت و مصرف نمایند، در نتیجه هر فرد باید تحت پوشش مرکزی قرار گیرد که بتواند بدون هزینه رفت و آمد به مرکز درمان خود مراجعه کند اما متأسفانه در این استان پراکندگی جغرافیایی وسیعی وجود دارد که رفت و آمد بیماران را با مشکل روبرو می نماید.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شاقتصادی توضیح داد: به عنوان مثال معتادان شهرستان راز و جرگلان مجبور هستند فاصله ای حدود 140 کیلومتر را به بجنورد برای دریافت دارو طی نمایند که این امر عملاً اجرای پروتکل کشوری درمان اعتیاد را زیر سوال می برد.

وی گفت: بیماران مجبور هستند هزینه های زیادی را برای رفت و آمد پرداخت نمایند در نتیجه این امر سبب می گردد تا این بیماران تحت فشار قرار گیرند.

وی با تصریح بر اینکه بیماران مبتلا به اعتیاد به واسطه ماهیت این بیماری اغلب از توصیه های پزشک در خصوص میزان مصرف داروها تبعیت نمی نمایند، تاکید نمود: تحویل دارو به صورت مدت دار به این افراد سبب می گردد که خود آنها میزان مصرف دارو را کم و زیاد نمایند که خود آن سبب ایجاد مسمومیت و تشدید عوارض می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 208

به "درمان معتاد با دست خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان معتاد با دست خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید