درمان نفخ بدون مصرف دارو

به گزارش ایران عکس، نمی توانیم بگوییم شما مقصر نیستید. صداهایی که حتی از پوست شکم تان بیرون می زنند و شما را شرمنده می کنند، گاهی حاصل عادت های اشتباهی هستند که به سبک زندگی شما وارد شده اند. شاید بعد از سالها تحمل کردن این وضعیت، از درمان نفخ و صداهای شکمتان ناامید شده باشید، اما باید بدانید که نفخ بیش از اندازه و پر سر و صدا شدن شکم، نشانه این است که با سوء هاضمه دست و پنجه نرم می کنید و حال دستگاه گوارش تان خوش نیست.

درمان نفخ بدون مصرف دارو

اگر زیاد هوا ببلعید، اگر باکتری ها در بدن تان خانه کرده باشند، اگر لباس تنگ بپوشید و البته اگر فردی مضطرب و پریشان باشید، طبیعی است که با دل و روده ای نفاخ هم دست به گریبان باشید. اما نگران نباشید؛ ما به شما می گوییم چطور سبک زندگی تان را اصلاح کنید تا این بادهای مزاحم دست از شکم و روده های تان بردارند.

درمان نفخ با تغییر عادت ها

گفتیم که بلعیدن بیش از اندازه هوا، یکی از دلایل نفاخ شدن دستگاه گوارش است. حتما شما هم دیده اید که نوزادانی که از شیشه شیر تغذیه می کنند یا پستانک می مکند، شب ها بخاطر دل درد و نفخ خواب شان نمی برد. اگر شما هم مثل آنها با عادات نادرستی مثل هورت کشیدن چای یا غذاهای مایع، به بدن تان هوای زیادی وارد کنید به سرنوشت آنها دچار می شوید.

برای فرار از این مشکل باید آب، چای و مایعات دیگر را آرام آرام و جرعه جرعه بنوشید و البته در میان وعده های غذایی آب نخورید و در زمان غذا خوردن حرف نزنید تا هوای بیشتری به دستگاه گوارش تان وارد نشود.

درمان نفخ با تغییر رژیم غذایی

حتی آدم هایی که دستگاه گوارش سالم دارند، با خوردن غذاهای نفاخ می توانند برای خودشان دردسر ایجاد کنند. برای درمان نفخ، باید ماده غذایی که شما را به این حال می اندازد را شناسایی کنید.

بعضی ها وقتی شیر و کشک می خورند نفخ می کنند و خوردن تخم مرغ بعضی ها را به این حال می اندازد. اغلب افراد هم وقتی حبوبات، ترب، پیاز و انواع کلم را می خورند دچار نفخ شدید می شوند.البته میوه هایی مثل هلو، گلابی، انار و زردآلو هم می تواند افراد مستعد را دچار نفخ کند.

بد نیست بدانید که با مصرف نوشیدنی های گازدار و خوردن فست فود هم زمینه را برای ایجاد این گازها در روده های تان فراهم می کنید.

درمان نفخ با تنظیم خواب و خوراک

بی نظمی در وعده های غذایی، یکی دیگر از دلایل ایجاد نفخ است. اگر هیچ کدام از خوراکی های گفته شده را نمی خورید اما باز هم نفخ می کنید، باید برای غذا خوردن ساعت کوک کنید. وقتی صبحانه، نهار و شام تان را درست سر ساعت هر روز بخورید، احتمال نفخ کردن تان پایین می آید. پس بی اشتهایی و زیاد بودن مشغله را بهانه نکنید و برای غذا خوردن وقت شناس باشید.

درمان نفخ با پروبیوتیک ها

گاهی فکر می کنید بادهای مزاحم بخاطر خوردن غذای خاصی در دل تان جا خوش کرده اند اما وقتی به خیال خودتان عادات غذایی تان را هم اصلاح می کنید، مشکل برطرف نمی شود. وقتی باکتری هایی که همیشه در روده شما زندگی می کنند، بیش از اندازه رشد می کنند و تکثیر می شوند، گاز بیشتری در روده های شما تولید می شود و نفخ می کنید.

اینجاست که از هیچ شربت ضد نفخی هم کاری ساخته نیست و با مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست لاکتیویا، یا اضافه کردن پودر های پروبیوتیک به ماست و غذاهایی که می خورید، می توانید به درمان نفخ امیدوار باشید.

درمان نفخ با رهایی از اضطراب

اگر کار سخت، طاقت فرسا و یا پر استرسی دارید، طبیعی است زیاد نفخ کنید. شاید برای تان عجیب باشد اما حالات عصبی و روانی شما مستقیما روی دستگاه گوارش تان تاثیر می گذارند. آدم هایی که از پس مهار استرس های شان بر نمی آیند و بخاطر موقعیت خاصی که در آن قرار دارند، مدام با استرس و تنش دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر دچار نفخ می شوند.

اگر خودتان از پس مبارزه با اضطرابی که دچارش شده اید برنمی آیید، باید از یک متخصص کمک بگیرید. یادتان نرود که سلامت روان شما بیشتر از هر عامل دیگری می تواند به سالم ماندن جسم تان و طولانی شدن عمر شما کمک کند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 177

به "درمان نفخ بدون مصرف دارو" امتیاز دهید

1 کاربر به "درمان نفخ بدون مصرف دارو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان نفخ بدون مصرف دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید