مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات کدامند؟

به گزارش ایران عکس، از هر 6 مرد، 1 نفر در زندگی اش به سرطان پروستات مبتلا می گردد بنابراین مهم است که آقایان به سلامت پروستات شان بیشتر توجه نمایند. متأسفانه ممکن است ندانید غذاهایی که می خورید، می تواند بر سلامت پروستات تان تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. در این مقاله یاد می گیرید که برای حفظ سلامت مطلوب پروستات تان باید از کدام مواد غذایی استفاده یا اجتناب کنید.

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات کدامند؟
سرطان پروستات دومین سرطان در مردان است. اگر مراقب تغذیه خود باشید احتمال سرطان را کاهش می دهید. پس با رعایت این موارد از سلامت پروستات خود مراقبت کنید.

مواد غذایی مضر برای سلامت پروستات

گوشت های فراوری شدهآنچه شما در رستوران ها و یا به عنوان غذای گوشتی نیمه آماده از سوپرمارکت ها می خرید با انواع چاشنی ها و طعم دهنده ها آمیخته است تا شما لذت بیشتری از خوردن غذا ببرید. در بیشتر موارد آنچه شما به عنوان فرآورده های گوشتی مصرف می کنید مملو از چربی و امحا و احشا حیوان است و درصد گوش قرمز آن بسیار ناچیز است. مصرف این نوع مواد خوراکی به سلامت پروستات آسیب می زند.

نوشیدنی های انرژی زااین مایعات باعث کم آبی بدن می گردد و کم آبی باعث رسوب زیاد مواد سمی در مثانه می گردد. آب زیاد بنوشید و مصرف نوشیدنی های تجاری را کم کنید تا مواد سمی را بهتر و بیشتر دفع کنید.

لبنیات پرچربمصرف بیش از حد این محصولات خطر مرگ و میر بر اثر سرطان پروستات را افزایش می دهد. در عوض مردانی که محصولات لبنی کم چرب مصرف می نمایند، خود را در مقابل ابتلا به این سرطان ایمن کرده اند.

چربی های اشباع و هیدروژنهاین نوع چربی ها نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند بلکه مسائل مربوط به پروستات را نیز توسعه می دهند. مطالعات نشان می دهد مردانی که این نوع چربی ها را به وفور مصرف می نمایند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی قرار دارند. در عوض مردانی که از چربی هایی مانند آووکادو، آجیل، روغن زیتون و دانه استفاده می نمایند، شانس ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را از خود دور خواهند کرد.1

چیپس و سیب زمینی سرخ کردهچربی موجود در غذاهای سرخ شده قطعا برای شما خوب نیست اما سیب زمینی های سرخ شده واقعا مضر هستند. یک نوع آمینو اسید به نام آسپاراژین که در مقادیر زیاد در سیب زمینی وجود دارد، در طی فرایند سرخ کردن به آکریلامید تبدیل می گردد. مطالعات حیوانی نشان داده اند که این ترکیب احتمالا سرطانزاست.

شکراز آنجا که سلول های سرطانی می توانند به راحتی با قند(شکر) تغذیه شوند، ایده خوبی است که تا حد ممکن شکر را از رژیم غذایی تان حذف کنید. اگر شیرینی دوست هستید، سعی کنید قندهای تصفیه شده را با میوه جایگزین کنید؛ این کار حداقل به شما یاری می نماید مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان های مختلف را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

دانه کتاندر حالی که کتان و روغن آن معمولا یک منبع سالم از امگا 3 هستند، اما دانه های کتان درواقع می توانند با تشدید رشد تومور، سرطان پروستات را بدتر نمایند. هنوز کاملا تعیین نیست که آیا مصرف بالای کتان می تواند باعث مسائل پروستات گردد یا نه اما اگر در گذشته دچار مسائل پروستات بوده اید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

کربوهیدرات های تصفیه شدهخوردن میزان زیادی آرد سفید، به خودی خود روی پروستات شما اثر نمی گذارد اما احتمالا به این معناست که شما فرصت مصرف میزان زیادی غلات کامل سرشار از فیبر را ازدست می دهید. یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند از طریق تنظیم سطوح تستوسترون شما به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات یاری کند.

کافئیناز آنجا که کافئین باعث تحریک مثانه می گردد، قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند مسائل مربوط به بزرگ شدن پروستات را بدتر نمایند.2

مواد غذایی مفید برای سلامت پروستات

گوجه فرنگیگوجه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که لیکوپن نامیده می شوند. گوجه علاوه بر جلوگیری از سرطان پروستات سبب کاهش رشد تومور در میان مردان مبتلا به سرطان می گردد. برای تایید این خاصیت احتیاج به تحقیقات بیشتری می باشد اما در بازبینی 11 مطالعه، محققان طی روندی دریافتند که احتمال توسعه سرطان پروستات در مردانی که از گوجه و محصولات حاوی گوجه خام و پخته استفاده می نمایند، کمتر است.

کلم بروکلیکلم بروکلی نوعی سبزی است که حاوی ترکیبات بسیار پیچیده ای بوده که می تواند از بعضی افراد در برابر سرطان محافظت کند. طبق بعضی مطالعات صورت گرفته، رابطه ای میان میزان سبزیجات خانواده کلم و خطر سرطان پروستات وجود دارد. دلایل آن همچنان ناتعیین است اما محققان اذعان داشته اند که یکی از مواد فتوشیمیایی در این سبزیجات که سولفورافان نامیده می شوند، هم زمان با رها نمودن سلول های سالم و بدون تاثیر پروستات، بصورت انتخابی سلول های سرطانی را شناسایی کرده و آنها را از بین می برد.

چای سبزچای سبز نوعی نوشیدنی است که هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است و بصورت سنتی، بخشی از رژیم غذایی کشورهای آسیایی است. هنوز تعیین نیست که آیا استفاده از چای سبز باعث شده که مقدار سرطان پروستات در آسیا بسیار کمتر از آمریکا باشد یا خیر. هرچند ترکیبات چای سبز به خاطر تاثیرات شان بر روی سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

این خواص عبارتند از:

کاتچین

مشتقات زانتین

اپیگالوکاتچین -3-گالات (EGCG)

اپیکاتچین

حالا شواهدی مبنی بر خاصیت پیشگیرانه ترکیبات موجود در چای سبز وجود دارد که مانع از سرطان پروستات می گردد. در مطالعه ای که در ژورنال طب چینی منتشر شد، محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که روزانه بیش از 5 فنجان چای سبز استفاده می نمایند، کمتر است.

حبوبات و سویاحبوباتی مانند لوبیا، بادام زمینی و عدس از نظر بیولوژیکی دارای ترکیبات فعال گیاهی هستند که به عنوان فتواستروژن شناخته می شوند. ایزوفلاون ها اغلب یک نوع فتواستروژن بوده و ممکن است حاوی خاصیت مبارزه با سرطان باشند. این ترکیبات سبب سرکوب رشد تومور در سلول های سرطانی پروستات می شوند.

درحالی که هنوز احتیاج به تحقیقات جامع تری در این زمینه است، تحقیقات اولیه که از طریق موسسه ملی سرطان منتشر شده، نشان دهنده رابطه ای میان مصرف سویا و کاهش سطح آنتی ژن مربوط به پروستات (PSA) است. PSA نوعی پروتئین است که از طریق پروستات فراوری می گردد. تست PSA سطح PSA را در خون میزان گیری کرده و بعنوان تست مشاهده برای سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق تعیین شد که سویا در زمان استفاده با سایر غذاهای دارای خاصیت مقابله با سرطان، دارای تاثیر بیشتری است.

آب انارآب انار همچون چای سبز، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است. گفته می گردد که انار میوه ای معجزه آساست که سبب پیشگیری از بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو می گردد. دانشمندان بر این باورند که آنتی اکسیدان موجود در انار به عنوان روش کشف و نابود سازی عمل می نماید، که هدف آن اختصاصا نابود کردن سلول های سرطان پروستات است و نه سلول های سالم. طبق شواهد موجود در مطالعات، آب انار و عصاره آن مانع از فراوری سلول های مختلف سرطانی می گردد، هرچند در این زمینه احتیاج به تحقیقات بیشتری است.

ماهیچربی های اشباع نشده مانند امگا 3 و امگا 6، اسیدهای چرب ضروری هستند که بیشتر در رژیم غذایی یافت می شوند. این چربی ها با بدن ترکیب نمی شوند. رژیم غذایی سنتی غربی سرشار از اسید چرب امگا 6 است اما میزان امگا 3 در این رژیم کم است. داشتن تعادل سالم از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می تواند در پیشگیری از توسعه سرطان پروستات یاری کند.

در مطالعه ای که در مجله امریکایی مواد غذایی پزشکی منتشر شد، محققان به ارتباطی میان خوردن ماهی و کاهش مقدار مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات دست یافتند. برای افزایش مصرف امگا 3 از ماهی های چربی بهره ببرید که در آب های سرد یافت می شوند.

این ماهی ها عبارتند از:

سالمون

شاه ماهی

ماهی خال مخالی

ساردین

قزل آلا

سیر و پیازسیر، پیاز و موسیر ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 70 درصد کاهش می دهند.

سیر، پیاز، موسیر، پیازچه و تره فرنگی را دریابید. یک پژوهش آمریکایی نشان داده است مصرف مرتب روزانه 1 گرم موسیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را به مقدار 70 درصد کاهش می دهد.

از این گذشته مصرف روزانه همین مقدار سیر خطر ابتلا به این بیماری را 53 درصد کاهش می دهد. در واقع ترکیبات موجود در این مواد غذایی قادرند سلول های سرطان زا را از بین ببرند.

نوع مصرف: بهتر است این مواد غذایی له یا ساطوری شوند و با اندکی روغن زیتون مصرف شوند. در این صورت مولکول های آن ها آزاد شده و بهتر جذب بدن می گردد.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.rastineh.com

3.www.farsindex.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1868

به "مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید