طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ

به گزارش ایران عکس، آش ها یکی از خوراک های اصیل ایرنی می باشد که در تمام ایرانی پخته می گردد و می توان می گفت حدود 400 نوع آش در ایران طبخ می گردد و با انواع حبوبات تهیه می گردد تهیه می گردد. اما اگر آش ترخینه که یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین آش های ایرانی می باشد که در شهر لرستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان تهیه می گردد.

طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ

ترخینه از جوشاندن بلغور گندم با جو در دوغ ترش یا شیر بدست می آید برای طبخ این آش خوشمزه شما می توانید از انواع حبوبات و سبزی برای تهیه این آش بهره ببرید اما استفاده از سیرابی باعث می گردد مقوی تر گردد.

مواد لازم

ترخینه 4 عدد

سیرابی 500 گرم

پیاز 2 عدد

نعنا خشک 1 ق چای خوری

سبزی آش 200 گرم

پیاز داغ و سیرداغ به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی

مرحله اول: پخت سیرابی

ایتدا باید سیرابی را بپزید برای این کار سیرابی را خوب بشورید و با یاری قیچی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید و به همراه آب بگذارید تا بجوشد و کف روی آن را با قاشق بگیرید و بعد یک پیاز بزرگ را پوست بگیرد به خرد شده به همراه چند حبه سیر و کمی نمک و فلفل سیاه بگذارید برای چند ساعت خوب پخته گردد.

مرحله دوم: آماده سازی ترخینه

در ادامه باید ترخینه را به همراه چند لیوان آب بگذارید تا نرم گردد و بعد به همراه چند لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا 1 ساعت ترخینه خوب پخته گردد در همین مدت هم بزنید تا ته نگیرد و بعد باید سیرابی پخته شد را به آش اضافه کنید و هم بزنید و روی حرارت میانه قرار تا آش جا افتاده گردد. سپس سبزی آش را نیز به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را باز کنید.

مرحله سوم: تهیه آش ترخینه با سرابی

داخب ک تابه دیگر کمی روغن ریخته و یک پیاز را خلالی کنید و تفت دهید تا طلایی گردد و بعد ادویه های گفته شده را به پیاز اضافه کنید و 1 ق غذا خوری نعنا به مواد اضافه کنید و هم بزنید مواد را داخل آش را بریزید و هم بزنید و بعد از جا افتادن آش داخل کاسه بریزید و با نعنا داغ و سیر داغ و کمی پیاز داغ آش را سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش ترخینه با سیرابی

اگر ترخینه شما با سبزی و دوغ است می توانید سبزی را حذف کنید.

می توانید برای تزیین از کشک بهره ببرید.

اگر دوست دارید از حبوبات استفاده کتید می توانید از 1 پیمانه بلغور جو و لوبیا چیتی و عدس بهره ببرید.

می توانید به دلخواه یک عدد عصاره گوشت نیز به مواد اضافه کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 تیر 1402 بروزرسانی: 3 تیر 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2262

به "طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش ترخینه با سیرابی و دوغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید