راج گات، بنای یادبود مهاتما گاندی در دهلی

به گزارش ایران عکس، بنای راج گات در دهلی | Raj Ghat and associated memorials

بنای راج گات در دهلی هند یکی از زیباترین ساختمان ها و بناهای یادبود در این شهر است که برای یکی از تاثیرگذارترین و البته معروف ترین شخصیت های هندی که البته دیگر شخصیتی کاملا جهانی است یعنی مهاتما گاندی ساخته شده است. بنای راج گات در دهلی در واقع از جمله مکان های مهم و بسیار محترم هندی ها است که برای خود به عنوان یک جاذبه بسیار دیدنی به شمار می رود. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، بنای راج گات در دهلی را مورد آنالیز قرار دهیم.

راج گات، بنای یادبود مهاتما گاندی در دهلی

بنای یادبود مهاتما گاندی که راج گات (Raj Ghat) نامیده می گردد، یکی از زیباترین و تلفیقی ترین بناهای موجود در شهر دهلی است.

نکته جالبی که باید درباره بنای راج گات در دهلی بدانید این است که در واقع این مکان همان جایی است که خاکستر گاندی که در تاریخ 30 ژانویه سال 1948 در آن ترور شد را نگه می دارند. در آن موقع مهاتما گاندی 79 سال سن داشت. در سالروز ترور این شخصیت عظیم و تاثیرگذار یعنی 30 ژانویه که روز شهید نیز نام گذاری شده است، مردم و مقامات مهم در این محل گرد هم می آیند تا این روز را گرامی بدارند و آن را پاس بدارند.

بنای راج گات در دهلی یا همان بنای یادبود مهاتما گاندی است، یک سکوی چهار گوش ساده است که از سنگ مرمر سیاده درست شده است و در آن خاکستر پیکر گاندی را نگه می دارند.

درباره بنای راج گات در دهلی باید نکته مهمی را بدانید. این نکته آن است که بنای راج گات تنها بنای یادبود برای گاندی است اما اینطور نیست. از بین جاذبه های زیادی که در هند یادآور رهبر فقید خود ماهاتما گاندی است، خانه او نیز در این میان وجود دارد که در حال حاضر تبدیل به موزه شده است و همان مکانی است که گاندی در سال 1948 میلادی در آن ترور شد.

بخش های این موزه شامل نمایشگاه اشیاء و یادبودهایی مرتبط با مرگ و زندگی او، همچنین موزه چند رسانه ای گاندی همراه با اسناد تاریخی، دستاوردهای او و بسیاری از دیگر متعلقات او را ارائه می دهد. یکی از بهترین بخش های بازدید از این موزه، امکان قدم زدن در باغی است که گاندی زمان زیادی را در آن سپری می نموده است. در منزل گاندی، مکانی که گاندی مورد اصابت گلوله نهاده شده است را با نام ستون شهید تعیین نموده اند.

بعد از این که از منزل گاندی خراج شدید تنها با چند قدم پیاده روی به یادبود راج گات گاندی در دهلی خواهید رسید. این مقبره همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، جایی است که گاندی در آنجا سوزانده شده است و شاید اصلی ترین قسمت این مجموعه به شمار می رود. در داخل این سنگ خاکستر جسد گاندی نگهداری می گردد. تنها زینت این اثر شمع های کوچک در اطراف آن هستند و در روز عظیمداشت گاندی نیز، این یاد بود گلباران می گردد. درباره نام این بنا باید این نکته را بدانید که در اصل این نام به بخش تاریخی دهلی قدیم که شاه جهان آباد نام دارد و در ساحل رودخانه یامونا نهاده شده است، نامیده شده است. در نزدیکی این بنای یادبود در شرق دریا گنج دروازه گات راج در ورودی شهر قرار داشت.

به یاد داشته باشید که…

  • بنای راج گات در دهلی سقف ندارد.
  • در این بنا یک مشعل آتش ابدی روشن است.
  • این بنا در ساحل رودخانه یامونا در دهلی و در جاده کمربندی مهاتما گاندی نهاده شده است.
  • یک پیاده روی سنگی از میان چمنزارها به سمت دیوارهایی که بنای یادبود را احاطه نموده اند، می رود.
  • تمام میهمانان و بازدیدنمایندگان این بنا باید پیش از ورود به راج گات کفش های خود را در بیاورند.

گاندی که بود و چه کرد؟

مهانداس کارامچاند گاندی که به زبان انگلیسیMohandas Karamchand Gandhi و به خط دوناگری मोहनदास करमचन्द गांधी و به خط گجراتی મોહનદાસ કરમચંદ ગાંધી نوشته می گردد در تاریخ 2 اکتبر سال 1869 میلادی به جهان آمد و در 30 ژانویه 1948 میلادی در اثر ترور چشم از جهان فرو بست. گاندی که در واقع رهبر سیاسی و معنوی هندی ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می کرد. فلسفه بی خشونتی گاندی که خود نام ساتیاگراها که در زبان سانسکریت به معنای تلاش و تلاش برای رسیدن به حقیقت و تحت اللفظی به معنای محکم دریافت حقیقت است بر روی بسیاری از جنبش های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثیر گذاشته است.

گاندی از زمانی که مسئولیت رهبری نبرد برای آزادی و کنگره ملی هند را در سال 1918 میلادی که برابر است با سال 1296 شمسی را بر عهده گرفت، به عنوان نمادی ملی در شناخته شد و میلیون ها نفر از مردم او را با لقب ماهاتما یا روح عظیم یاد می کردند. هر چند که او از القاب افتخار آمیز بیزار بود ولی امروز هم همگی او را با نام ماهاتما گاندی می شناسند.

سوای این که بسیاری او را به عنوان یکی از عظیم ترین رهبران تاریخ تلقی می نمایند؛ مردم هند از او با عنوان پدر ملت یا باپو که در زبان هندی به معنای پدر است، یاد می نمایند. زادروز وی در هند به عنوان یک روز تعطیل ملی است و گاندی جایانتی نام دارد. گاندی همیشه می گفت که اصول او ساده هستند و از باورهای سنتی هندی که به نام های ساتیا (حقیقت) و آهیمسا (ضدخشونت) هستند، گرفته شده اند. او همیشه می گفت که: من چیز جدیدی ندارم که به جهان یاد بدهم؛ حقیقت و ضد خشونت بودن هم سن کوه ها هستند. گاندی زندگی خویش را وقف آشکار ساختن حقیقت یا ساتیا کرد.

او تلاش می کرد با یادگیری و درس دریافت از اشتباهات خود و عملکرد خود به حقیقت دست یابد. گاندی توضیح حال زندگی خویش را تحت عنوان ماجرای تجربیات من با کشف حقیقت نوشته است. گاندی گفت که مهم ترین نبرد او تلاشی بود که برای شکست شیاطین درونی ترس ها و نا امنی های خود به عمل آورده است.

گاندی خلاصه ای از اعتقادات خویش را در قالب خداوند حقیقت است مطرح نمود و بعدها دیدگاه های خود را اصلاح کرد و بیان داشت که حقیقت خداوند است. گاندی همیشه تأکید می کرد تا راه بدون خشونت سبب تسلیم افراد صاحب قدرت در مقابل قدرتمندتر از خود نگردد. گاندی چندین بار هدف سو قصد نهاده شد که آخرین مورد آن نیز پیروز بود. گاندی انتها با شلیک 3 گلوله به قفسه سینه اش، در سن 79 سالگی و در میان جمعیت هنگامی که راهی جایی بود، از پای درآورد. خبر مرگ گاندی جهان را متعجب و متأثر کرد.

آسیایی ها مرگ کسی را که منادی استقلال آسیا بود باور نمی کردند. در لندن تمام شخصیت های بریتانیا پیغام های تسلیتی روانه هند کردند. حتی چرچیل هم که شخصیت روبروی این فرد بود نیز پیغام تسلیت به هند فرستاد. پاپ پیوس دوازدهم در تجلیل از گاندی گفت او پیغامبر صلح و دوست مسیحیت بوده است.

بعضی از جاذبه های معروف دهلی

  • مسجد جامع | Jama Masjid

مسجد جامع دهلی که یکی از عظیم ترین مسجدهای هند محسوب می گردد و به عنوان آخرین بنای برجسته شاه جهان شناخته می گردد. این بنا در سال 1658 میلادی تکمیل شده و دارای 3 دروازه، 4 برج در 4 زاویه بنا و 2 مناره 40 متری است. در ساخت این بنا از ماسه سنگ های قرمز و سنگ مرمر سفید استفاده شده است و می توان تزئینات راه راه های عمودی را بر بدنه مناره های این بنا مشاهده کرد. قابل ذکر است که بازدیدنمایندگان می توانند از مناره جنوبی این مسجد بالا رفته و منظره دیدنی دهلی قدیم را از آن بالا تماشا نمایند. سپس آنها می توانند حوض عظیم وسط حیاط مسجد را که برای وضو دریافت و شستشوی دست و صورت نمازگزاران مورد استفاده قرار می گیرد را نیز مشاهده نمایند.

  • بنای آکشاردام | Akshardham

اگرچه این بنا یک مجموعه کاملا تاریخی محسوب نمی گردد و به تازگی ساخته شده است اما با توجه به این که این ساختمان با شکوه بر اساس سبک سنتی طراحی شده و شبیه آثار قدیمی است ،در زمره جاذبه های دهلی به شمار می آید. آرکشادام، دارای تزئینات بیرونی پیچیده و بسیار استادانه ای است که سبب شده تعداد بی شماری از گردشگران و بازدیدنمایندگان همه روزه از آن دیدن نمایند. بنای اصلی آن دارای 43 متر ارتفاع بوده و در بدنه آن انواع تزئینات و مجسمه هایی به شکل حیوانات، نقوش افسانه ای و اسطوره ای، نوازندگان و بسیاری از طرح های دیگر اجرا شده بر روی آن است که همگی از جنس ماسه و سنگ صورتی هستند. در این بنا 234 ستون تزئین شده وجود دارد که سقف و 9 گنبد عظیم آن را نگه می دارند.

  • رصدخانه جنتر منتر | The Jantar Mantar Observatory

در نزدیکی قصر که در یکی از عظیم ترین و شناخته شده ترین مناطق تجاری دهلی نهاده شده است، در این منطقه باغ جنتر منتر که یکی از 5 رصدخانه ساخته شده توسط مهاراجا جای سینگ اول (Maharajah Jai Singh I) در سال 1725 میلادی محسوب می گردد، نهاده شده ای است. این رصدخانه که به شکل مجموعه ای از ابنیه مختلف در داخل یک پارک است با هدف رصد حرکات ماه، خورشید و ستارگان ساخته شده و در آن تعداد زیادی آثار تاریخی که بسیار خوب باقی مانده اند قرار دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 977

به "راج گات، بنای یادبود مهاتما گاندی در دهلی" امتیاز دهید

1 کاربر به "راج گات، بنای یادبود مهاتما گاندی در دهلی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راج گات، بنای یادبود مهاتما گاندی در دهلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید