روش هایی که مغز را برای لاغری آماده می نماید

به گزارش ایران عکس، تهران (پانا) - مطالعات متعددی نشان داده اند رژیم های سخت و محدودکننده در نهایت منجر به افزایش وزن می شوند، نه کاهش وزن اما تحقیقاتی نیز نشان داده اند اعتمادبه نفس می تواند بر نتایجی که از رژیم گرفتن کسب می کنید اثر بگذارد.

روش هایی که مغز را برای لاغری آماده می نماید

به گزارش سایت تبیان، خیلی از افرادی که برای کاهش وزن و لاغری کوشش می نمایند احتمالاً بارها تجربه نموده اند که گاهی مثلاً در یک مهمانی با تماشا غذاها و خوراکی های وسوسه برانگیز مجبور می شوند طی یک جدال روانی و درونی، انرژی زیادی صرف نمایند تا در برابر وسوسه شان مقاومت نمایند و اگر در نهایت پیروز نشده و تسلیم شوند، احساس گناه و اعتماد به نفسی که افت نموده آزارشان می دهد.

این احساسات را با این مسئله همراه کنید که رژیمتان را شکسته اید و پُرخوری نموده اید و فردای آن روز می بینید که وزنتان اضافه شده است؛ بنابراین چگونه می توانید از احساس گناه رها شده و مغزتان را دوباره جوری تنظیم کنید که انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشد؟

وقتی رژیم می گیریم چه اتفاقی در بدن می افتد؟

رژیم گرفتن یعنی محدودکردن خوردوخوراک و این اتفاق از راه هایی که پیش بینی نمی کردیم بر بدن اثر می گذارد. وقتی غذاهایی که می خوریم را محدود می کنیم، چندین اتفاق در بدنمان می افتد. با رژیم گرفتن، سوخت وساز بدن کُند شده و هورمون هایی که احساس گرسنگی و سیری ما را تنظیم می نمایند دچار اختلال می شوند. در نهایت ممکن است به دام پُرخوری بیفتیم که البته علت آن ضعیف بودن یا بی اراده بودن ما نیست. بلکه این بدن ماست که سعی دارد هر کاری بکند تا از گرسنگی که به خود تحمیل نموده ایم نجات بیابد.

حتی زمانی که شما خیلی هم درگیر یک رژیم لاغری نیستید، این تصور که به هرحال در رژیم هستید می تواند باعث گردد بیشتر بخورید و وزن اضافه کنید. سپس برای تنبیه خودتان وارد یک رژیم سخت تر می شوید.

از نقطه نظر تکاملی، بدن ما در زمان گرسنگی کوشش می نماید تا خودش را نجات دهد. بدن افرادی که به علت رژیم گرفتن مکرراً در شرایط گرسنگی قرار می گیرند، کوشش می نماید بیشتر بخورد و بیشتر ذخیره کند. بدن انسان دوست ندارد وزن کم کند، بنابراین مبارزه می نماید.

دیدگاهتان را نسبت به رژیم گرفتن تغییر دهید

مطالعات متعددی نشان داده اند رژیم های سخت و محدودنماینده در نهایت منجر به افزایش وزن می شوند، نه کاهش وزن؛ اما تحقیقاتی نیز نشان داده اند اعتمادبه نفس می تواند بر نتایجی که از رژیم گرفتن کسب می کنید اثر بگذارد.

وقتی سعی می کنید احساس گناهتان را کاهش دهید و نسبت به غذاها و اندام خود تصور بدی نداشته باشید، به مرورزمان عادت های سالم تری را در پیش خواهید گرفت.

طرز فکر اشتباه در خصوص رژیم گرفتن به شما می گوید ارزش شما به عنوان یک انسان وابسته به انتخاب های غذایی تان است؛ اگر غذای بدی می خورید پس حتماً انسان بد و ضعیف و بی ارزشی هستید. این شرایط می تواند شما را در سیکل معیوبی از هیجانی خوردن گرفتار کند که موجب افزایش وزن شده و اعتماد به نفستان را کاهش داده و در نتیجه به هدف رسیدن را برایتان بسیار سخت می نماید.

چطور طرز فکرتان را در خصوص رژیم گرفتن اصلاح کنید؟

تمرین کنید تا یاد بگیرید افکار منفی تان را متوقف کنید و نکات زیر را به کار ببرید تا رابطهٔ بهتری با غذا و تغذیهٔ سالم پیدا کنید.

به خودتان تلقین نکنید که برخی از غذاها بد هستند. تمرکزتان را روی این بگذارید که یک غذا چه احساسی به بدنتان می دهد، نه اینکه طبق رژیم غذایی که در آن هستید خوب است یا نه. غذاهای سالم به ما انرژی بیشتری می دهند و باعث می شوند احساس بهتری داشته باشیم. حتی چیزی مثل بستنی هم می تواند در چارچوب تغذیهٔ سالم قرار بگیرد. شما می دانید که اگر سه اسکوپ بستنی بخورید، کمی بعد احساس بی حالی خواهید کرد، بنابراین می توانید یک اسکوپ بستنی بخورید اما از ذره ذرهٔ آن لذت ببرید. این رفتار به مرورزمان به نفع سلامتی تان خواهد بود.

طرز فکر اشتباه در خصوص رژیم گرفتن به شما می گوید ارزش شما به عنوان یک انسان وابسته به انتخاب های غذایی تان است؛ اگر غذای بدی می خورید پس حتماً انسان بد و ضعیف و بی ارزشی هستید. این شرایط می تواند شما را در سیکل معیوبی از هیجانی خوردن گرفتار کند که موجب افزایش وزن شده و اعتماد به نفستان را کاهش داده و در نتیجه به هدف رسیدن را برایتان بسیار سخت می نماید

غذاها را حذف نکنید، اضافه کنید! محدودیت اثر معکوس دارد و اگر خودتان را از غذایی محروم کنید، دلتان بیشتر آن را می خواهد؛ بنابراین اگر تمرکزتان را روی افزودن غذاهایی بگذارید که احساس خوب به شما می دهند، مثلاً میوه ها و سبزی هایی که به گوارش یاری می نمایند و غلات کامل و پروتئین که بیشتر سیر نگهتان می دارند، روی این مسئله حساس نخواهید شد که چه چیزهایی نمی خورید و از خوردن چه چیزهایی محرومید.

محدودیت باعث می گردد از خوردنتان احساس رضایت نکنید و اغلب گرسنه باشید و خود کنترلی تان را از دست بدهید؛ بنابراین محدودیت غذایی را به عنوان راهی برای جبران بدخوری هایتان در نظر نگیرید، زیرا با این کار فقط زمینه را برای پُرخوری های بعدی فراهم می کنید.

گفتگوی منفی با خود را متوقف کنید. وقتی خوب یا بد بودن خود را مستقیماً به انتخاب های غذایی مان مرتبط می کنیم و هم زمان گرفتار یک رژیم غذایی سخت می شویم، خودمان را در معرض شکست و احساس گناه قرار می دهیم که حاصلش پرخوری و بازهم احساس گناه بیشتر خواهد بود.

هر روز تغییرات مثبتی را که ایجاد نموده اید بنویسید (مثلاً بیشتر آب نوشیدن یا پیاده روی کردن) و دست از استفاده از کلماتی مانند خوب و بد برای توصیف انتخاب های غذایی تان و البته خودتان بردارید.

در نهایت چیزی که شما را به هدفتان در کاهش وزن می رساند، تغییرات کوچک و تدریجی در الگوهای کلی تغذیه تان است. برای خودتان محدودیت در نظر نگیرید و به رفتارهای سالم غذایی و ورزش توجه کنید؛ هر چه فکر و ذهنتان درست تر کار کند، بدنتان نیز سالم تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1983

به "روش هایی که مغز را برای لاغری آماده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی که مغز را برای لاغری آماده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید