طراحی سایت: زمزمه حذف تعرفه نیم بهای سایت های داخلی

به گزارش ایران عکس، افزایش قیمت اینترنت اگرچه تا سرانجام سال از سوی مجلس ممنوع شده، اما مسوولان وزارت ارتباطات، از حالا و با تاکید بر ایجاد انگیزه سودآوری در سرمایه گذاران برای توسعه و ارائه کیفیت مناسب، حرف آن را برای سال آینده پیش کشیدند و به نظر می رسد تعرفه نیم بهای ترافیک سایت های داخلی، یکی از موارد اصلاحات مقررات گذاری قیمت اینترنت در سال آینده باشد.

طراحی سایت: زمزمه حذف تعرفه نیم بهای سایت های داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

به گزارش ایسنا، این روز ها شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت دچار مسائل مالی شدند و بعضی از آن ها بازار را به اپراتور های موبایلی واگذار کردند.

زیرا پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتور های موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه شرکت های FCP در حال از دست دادن مشترکان شان هستند و این موضوع به گفته کارشناسان، نه تنها موجب حذف تدریجی ارتباطات ثابت شده، بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را دچار مشکل خواهد نمود.

در این راستا صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست تخصصی طراحی و تدوین مدل مالی شبکه ملی اطلاعات اعلام نمود:

نیم بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای فراورینمایندگانی که محتوای کم حجمی دارند یا استارت آپ هایی که در حال شکل گیری هستند، مناسب است؛ اما باید با تغییر روش ها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای فراورینمایندگان داده های حجیم اصلاح کنیم.

وی اعلام نمود: تدوین مدل مالی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بین المللی است و تعرفه صرفا یکی از اجزای آن است و این موضوع را باید از سه منظر استفاده نماینده، اپراتور و فراورینماینده محتوا آنالیز کرد.

باید مدلی را تدوین کنیم که استفاده نمایندگان که از همه ذی نفعان مهم تر هستند، خدمات باکیفیت مناسب و قیمت ارزان دریافت نمایند؛ شاخص قیمت گذاری ارزان خدمات نیز در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیش بینی شده است.

در چرخه ارائه خدمات، اپراتور ها باید سرمایه گذاری نموده و شبکه شان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری نمایند و تکنولوژی های شان را ارتقا دهند تا بتوانند خدمات باکیفیت و پایدار را ارائه نمایند.

معاون وزیر ارتباطات و فناور اطلاعات تاکید نمود: اپراتور ها و سرمایه گذاران باید انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایه گذاری، سودآوری سرمایه نیز باید مدنظر قرار گیرد.

چرا که در این چرخه، اگر سرمایه گذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایه گذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمی تواند شبکه خود را برای ارائه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقا دهد و در صورتی که کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.

عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه باید در تدوین مدل مالی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت گردد، گفت: چند سال پیش، مشخص تعرفه نیم بها برای ترافیک داخلی برای حمایت از محتوای داخلی از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز مصوبه ای را تدوین کرد تا این موضوع اجرایی گردد.

در شروع کار، اجرای این موضوع و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بین الملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.

وی تاکید نمود: این موضوع در واقعیت برای بعضی از دارندگان محتوا، به ویژه کسانی که در شروع فعالیت شان هستند، انگیزه ای برای رشد کارشان بود و اثرات مثبتی هم داشت.

ولی در حال حاضر این مصوبه برای بعضی فعالان مانند VOD ها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایه گذاری و فراوری محتوا مسائلی را ایجاد نموده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تجربه مدیریت این موضوع در سایر کشور ها گفت: کشور های دیگر نیز وارد تعرفه ترافیک نشده و قیمت یکسانی برای همه در نظر گرفته می گردد و فراورینماینده محتوا و اپراتور ارائه دهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در قالب اسپانسر دیتا فعالیت می نمایند.

معاون وزیر ارتباطات و فناور اطلاعات با تاکید بر پیاده سازی مدل اسپانسر دیتا در کشور اضافه کرد: رگولاتوری نباید وارد مسائل تعرفه گذاری گردد و این موارد باید به صورت دوطرفه بین اپراتور ارائه دهنده خدمت و فراورینماینده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرف نماینده، نظارت بر این تعامل است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1987

به "طراحی سایت: زمزمه حذف تعرفه نیم بهای سایت های داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: زمزمه حذف تعرفه نیم بهای سایت های داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید