سر دردهای میگرنی از عوامل مهم از کارافتادگی، تخصص گرایی مفرط از آفت های نظام سلامت است

به گزارش ایران عکس، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سردردهای میگرنی از شایع ترین انواع سردرد و جزو 10 عامل اولیه معلولیت و از کارافتادگی محسوب می شوند، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندی و افزایش بی رویه مصرف دارو، مشکلاتی همچون تداخلات دارویی و اختلال عملکرد کبد و کلیه و سایر اجزای بدن در این جمعیت شایع است.

سر دردهای میگرنی از عوامل مهم از کارافتادگی، تخصص گرایی مفرط از آفت های نظام سلامت است

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا بهرامی در اولین کنفرانس ملی درمان های نوین سردرد که با حضور دکتر پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی و برخی از اساتید مطرح دانشگاهی برگزار گردید، با بیان اینکه 70 درصد افراد در طول زندگی خود سردرد را تجربه می نمایند، استفاده از نقطه نظرات مختلف و متنوع صاحب نظران و هم افزایی اطلاعات علمی را بهترین راه چاره برای ارایه درمان های مفید و کاربری در زمینه سردرد بیان کرد.

وی با بیان اینکه مقوله سردرد حجم بالایی از شکایات بیماران سالمند را به خود اختصاص می دهد، توضیح داد: 17 درصد سالمندان به صورت متناوب از سردردهای مختلف رنج می برند. همچنین 53 درصد بانوان و 37 درصد آقایان در طول یک سال گذشته سردرد را تجربه نموده اند.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در همین رابطه مساله شیوع سردرد، محور برگزاری این کنفرانس قرار گرفته است، متذکر شد: طی برگزاری این کنفرانس سعی گردیده با پرداختن به راه چاره ها و استفاده از نقطه نظرات متخصصان از جنبه های مختلف معضل سردرد آنالیز گردد.

بهرامی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه ای با متخصصان کشور مالزی، بیان کرد: به گفته این متخصصان، کشور مالزی در این مقوله از مرحله توصیف مساله گذشته و در مرحله ارایه راه چاره واقع شده است، چراکه مسایل و مسائل را به دانشگاه ها و متخصصان ارجاع داده و راه چارهها و راه چاره های ایجاد گردیده را در سطح بالینی مورد استفاده قرار می دهند و بالعکس، ما متاسفانه در بسیاری از زمینه ها هنوز در مرحله توصیف و بیان مسائل و مسائل هستیم نه راه چاره محوری.

وی ابراز امیدواری کرد که در داخل کشور نیز بتوان با برگزاری این نوع از کنفرانس ها و همایش ها و همچنین استفاده از دیدگاه های جمعی و نقطه نظرات اساتید مختلف از مرحله توصیف مساله گذشته و راه چاره های جامع و مفیدی در این رابطه ارایه کرد.

بهرامی با بیان اینکه افراط وتفریط در هر مساله ای دو لبه قیچی بوده که حقیقت را نادیده می گیرد، بیان کرد: باید بپذیریم که روینمودهای متنوع در حل مسایل و مسائل به خصوص در نظام سلامت بسیار مفید و کارگشا خواهد بود. چراکه اساتید از منظرهای مختلف راه چاره هایی را ارایه می نمایند که با هم افزایی اطلاعات می توان به راه چارههای اساسی در حوزه های مختلف دست پیدا کرد.

وی حرکت به سمت دانش را مستلزم گفت و گو دانست و گفت: جهاد دانشگاهی در این زمینه و در جهت بکارگیری نقطه نظرات متنوع برای حل مساله تجارب موفقی داشته که طی آن می توان به رویکرد موفق پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی اشاره نمود.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از صحبت های خود تخصص گرایی افراطی را یکی از آفت های نظام فعلی سلامت کشور بیان کرد و گفت: متاسفانه فکر می کنیم با تقویت تخصص گرایی افراطی می توان مسائل و مسایل را مرتفع کرد، در حالیکه می توان از منظرهای متفاوت و از نقطه نظرات اساتید مختلف در این رابطه بهره برد چراکه هرکدام می توانند بخشی از زوایای حقیقت را دنبال نموده و به پایان برسانند.

بهرامی در انتها با بیان اینکه در برگزاری این کنفرانس از رویکرد اقتصاد مقاومتی استفاده گردیده است، گفت: سخنرانی های این کنفرانس به صورت آنلاین در بیش از 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله مشهد، شیراز، اهواز، کرمان، رفسنجان، مراغه و اردبیل پخش می گردد و از این طریق دانشجویان و اساتید علاقمند می توانند بدون پرداخت هزینه های رایج برای شرکت در کنفرانس های علمی و هزینه ایاب و ذهاب، از این مطالب و نتایج آن بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 62

به "سر دردهای میگرنی از عوامل مهم از کارافتادگی، تخصص گرایی مفرط از آفت های نظام سلامت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر دردهای میگرنی از عوامل مهم از کارافتادگی، تخصص گرایی مفرط از آفت های نظام سلامت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید