فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می گردد

به گزارش ایران عکس، یک پژوهشگر مالی افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین جامعه را از تبعات حذف ارز ترجیحی برشمرد.

فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می گردد

ت

فکور، پژوهشگر مالی در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: در رابطه با حذف دلار 4200 تومانی در لایحه بودجه 1400 مباحث مختلفی مطرح شده؛ اما اولین نکته ای که وجود دارد، این است که ببینیم آیا تک نرخی شدن ارز برای واردات کالا های اساسی تجربه درستی بوده یا نه؟ دولت برای یاری به معیشت مردم ارز 4200 تومانی را به واردات کالا های اساسی مثل دارو و مواد اولیه از جمله نهاد های دامی در نظر گرفت؛ ولی متاسفانه مسئله ای که ایجاد شد، این بود که بعضی از واردنمایندگان با استفاده از رانت و نفوذی که در بانک مرکزی و یا در سایر نهاد های مرتبط داشتند، ارز دولتی را دریافت و اقدام به واردات کردند؛ اما به جای عرضه با نرخ مصوب، با ارز بازار آزاد محصولاتشان را به بازار عرضه کردند و رانتی حدود 350 برابر نصیب آن ها شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تورم افسار گسیخته، هدف اولیه از اختصاص ارز 4200 تومانی حمایت از بخش ضعیف جامعه بود؛ اما این هدف به دلیل عدم عرضه کالا های اساسی طبق نرخ مصوب در بازار محقق نشد؛ مثلا در بازار های مختلف از قبیل مرغ، گوشت، لبنیات و تخم مرغ به دلیل عدم مدیریت صحیح تخصیص منابع ارز ترجیحی، تثبیت قیمت ها صورت نگرفت و همین مسئله باعث شد تا قیمت ها با افزایش شدید روبرو گردد.

به گفته فکور یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت و مرغ این بود که بعضی از وارد نمایندگان نهاده های دامی با استفاده از انحصار خود در بازار، واردات انجام داده و نهاده ها را با ارز آزاد به دامداری ها و مرغداری ها به فروش رساندند و لذا قیمت تمام شده هر کیلو گوشت قرمز و سفید افزایش یافت. همچنین به دلیل عدم احتیاج سنجی دقیق نهاده دامی مورد احتیاج واحد های تولیدی توسط دولت، سهمیه در نظر گرفته شده برای این واحد ها جوابگوی تقاضای آنها نبود؛ لذا تولیدنمایندگان به جای تهیه نهاده های خود به وسیله سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی مجبور شدند تا احتیاج خود را به وسیله بازار آزاد که به وفور نهاده های دامی در آنجا پیدا می شد تامین نمایند.

این پژوهشگر مالی با بیان اینکه عده ای با سوء استفاده از موقعیت خود از ارز ترجیحی برای واردات بهره بردند و یا عده ای با استفاده از این ارز برای واردات کالا های دیگری از قبیل خودرو استفاده کردند، گفت: با وجود آسیب هایی که ارز 4200 تومان در پی داشت اما، بالاخره با استفاده از این ارز تا حدودی از افزایش فشار مالی و افزایش تورم کالا های مورد احتیاج مردم شامل کالا های اساسی و دارو جلوگیری شد.

فکور بیان نمود: دلار 4200 تومانی با هدف از بین بردن رانت موجود در اختصاص این ارز در لایحه بودجه 1400 حذف شده است؛ ولی با توجه به تورم موجود در کشور و تحریم های مالی حذف یکباره دلار ترجیحی قطعا قیمت کالا خصوصا کالای اساسی را تحت الشعاع قرار داده و فشار مضاعفی به اقشار مختلف خصوصا دهک های پایین وارد خواهد نمود؛ لذا باید هشدار داد که این اتفاق می تواند به زمینه ای برای بروز فاجعه در حوزه غذایی و دارویی مردم تبدیل گردد؛ بنابراین باید تمهیدات لازم جهت حمایت از اقشار مختلف مردم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تکذیب خبر حذف دلار 4200 تومانی از لایحه بودجه 1400 از سوی سازمان برنامه نشان دهنده عدم آنالیز لایحه توسط این سازمان است، اضافه کرد: در لایحه بودجه 1400 تصریح شده که چنانچه ارز ترجیحی (دلار4200 تومانی) حذف گردد؛ منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم خواهد شد. به هر روی حذف دلار 4200 تومانی موجب افزایش فشار مالی و افزایش تورم می گردد به همین دلیل ضرورت دارد تا ارز ترجیحی با برنامه ریزی مناسب و پس از پیش بینی برنامه های حمایتی حذف گردد؛ در غیر این صورت با مسائل عدیده ای روبرو خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1443

به "فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید