قطعی پیغام رسان های بومی و چند سؤال فنی

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران، شب گذشته بعضی پیغام رسان های بومی دچار اختلال شدند و امکان سرویس رسانی به کاربران از سوی آنها برای ساعاتی مقدور نبود.

قطعی پیغام رسان های بومی و چند سؤال فنی

بله و ایتا پیغام رسان هایی بودند که با بیشترین اختلال در دسترسی روبرو بودند که با رفع مشکل که به دلیل قطع برق در یک دیتا سنتر اتفاق افتاده بود، این پیغام رسان ها از شب گذشته و صبح امروز فعالیت خود را از سر گرفتند.

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگاران با تشریح دلایل فنی که منجر به قطعی پیغام رسان های بومی شد، گفت: اصل ماجرا این بوده که دیتاسنتر به دلیل قطعی برق منطقه به مدت 20 دقیقه بدون برق ماند. اما قاعدتاً در مراکز داده وقتی برق قطع می گردد دستگاه های یو پی اس وارد عمل می شوند و نمی گذارند سرورها خاموش شوند.

وی اضافه نمود: این دستگاه ها توانی دارند که در دیتاسنترهای بزرگ معمولاً این توان بیشتر از نیم ساعات تا یک ساعت در نظر گرفته می گردد. پشتوانه آنها نیز ردیفی از دیزل های اصلی و پشتیبان است که باید بتوانند دیتاسنتر را به مدت یک هفته حتی با فرض اینکه برق قطع گردد و گازوئیل هم نرسد، روشن نگه دارند.

آسیب پذیری دیتاسنتر و سهل انگاری در پایداری شبکه...

وی با بیان اینکه دیتاسنتری که برق آن قطع شد، جزو دیتاسنترهای حیاتی کشور است، گفت: دو تا سه دیتاسنتر اصلی داریم. دیتاسنتری که روز گذشته قطع شد، سومین دیتاسنتر اصلی کشور است. یکی از آن ها نیز سال گذشته چند بار با آتش سوزی و قطعی برق روبرو بود!

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: دیتاسنتر با توجه به شرایط و رتبه اش که نشان می دهد چقدر پایدار است، نباید با قطعی 20 دقیقه ای برق خاموش گردد و دیزل هایش در مدار نیاید. این اتفاق پذیرفتی نیست.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر در پی این اتفاق هیچ کدام از پیغام رسان ها نه اطلاع رسانی نموده و نه بیاینه ای دادند و در عوض وزارت ارتباطات عذرخواهی کرد. این واکنش، دلیل مستقیم مشکل را به دولت و وزارت ارتباطات مرتبط می نماید و این مسأله فضای خوبی را برای افکار عمومی ترسیم نمی نماید.

وی گفت: این در حالی است که در پاسخ به این اختلال باید خود پیغام رسان ها و نهایتاً شرکت ارتباطات زیرساخت جوابگو می بودند.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات بعلاوه خاطر نشان کرد: در حال حاضر درست است که ارتباط برقرار شده، اما بازیابی اطلاعات و سایر موارد ممکن است تا هفته ها با مشکل روبرو باشند. در چنین رویدادهایی وقتی سرور خاموش می گردد یک هفته تا 10 روز باید شبانه روزی کار کرد تا مشکل به طور کامل رفع گردد.

وی تاکید نمود: در این خصوص پیغام رسان ها نیز باید جوابگو باشند و شرح دهند. بعلاوه این موضوع باید معین گردد که چه کسی این دیتاسنتر را مدیریت می نموده و دلیل قطعی آنچه بوده است. وقتی یک دیتاسنتر حیاتی کشور به واسطه سهل انگاری، پایداری شبکه اصلی کشور را زیر سوال می برد، باید تدبیری اندیشیده گردد که این اتفاق دوباره رخ ندهد.

وزارت ارتباطات: اگر تمهیدات نداشتیم، قطعی تا چند روز ادامه داشت!

بعلاوه محمد احسان خرامید، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگاران درباره جزئیات این اختلال و از سر گرفتن سرویس دهی پیغام رسان ها گفت: شما وقتی با سیستمی کار انجام می دهید و برق قطع می گردد، تا سیستم و برنامه مورد نظر بالا بیاید و … با فرایند زمان بری روبرو می شوید. قطعی برق و ایجاد اختلال در پیغام رسان ها نیز به همین صورت تا رفع مشکل و سرویس دهی مجدد زمان لازم دارند. این در حالی است که اگر ما پشتیبان (بک آپ) نداشتیم و تمهید قطعی برق نداشتیم شاید تا دو سه روز دیگر هم برای حل مشکل زمان احتیاج بود.

وی اضافه نمود: در اتفاقی که افتاد ما قطعی تمام پیغام رسان ها روبرو نبودیم. تنها بله و ایتا مشکل اساسی داشتند. بقیه فعالیت داشتند و ویراستی و سروش پلاس هم اختلال جزئی داشتند که با سرعت رفع شد.

این مقام مسؤول در وزارت ارتباطات گفت: از دیشب و در حدود ساعت 24 پیغام رسان ها دیگر هیچ مسئله ای نداشتند. فقط ایتا به دلایلی با تأخیر به حالت سرویس دهی قبلی برگشت و این پیغام رسان نیز از ساعات اولیه صبح امروز فعال شد.

وی با بیان اینکه چیزی به نام هک و حمله نبوده و دیتایی هم از بین نرفته است، گفت: تمهیدات قطعاً وجود داشته است. اگر نداشت، با مسائل بیشتری روبرو بودیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2239

به "قطعی پیغام رسان های بومی و چند سؤال فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعی پیغام رسان های بومی و چند سؤال فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید