گردشگری خلاق بر اساس نیازهای انسان امروز است

به گزارش ایران عکس، نویسنده کتاب توریستی خلاق گفت: اصطلاح توریستی خلاق در هزاره سوم به وجود آمده و بر اساس نیازها و خواسته های به روز توریست مطرح شده است.

گردشگری خلاق بر اساس نیازهای انسان امروز است

به گزارش خبرنگاران فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا در خصوص کتاب جهانگردی خلاق اظهار کرد: از دهه 1950 میلادی مفهوم گردشکری توسعه یافت و جهانگردی تفریحی رونق گرفت. از دهه 1980 میلادی اشکال مختلف جهانگردی شکل گرفت و از سال 2000 میلادی مفهوم جهانگردی خلاق که نوع تازهی از جهانگردی است مطرح شد. جهانگردی خلاق نسل سوم جهانگردی است.

وی افزود: در کتاب جهانگردی خلاق مفهوم جهانگردی خلاق از جهت نزدیکی آن به فرهنگ خلاقیت تعریف و در چهارچوب رفتارهای تازه جهانگرد تبیین شده است. نکته ای که در کتاب به آن اشاره شده این است که خلاقیت نتیجه اتفاقی بوده که در درون انسان رخ می دهد و بعد نمودی بیرونی می گیرد.

جهانگردی بخش جدانشدنی زندگی انسان امروز است

نویسنده کتاب جهانگردی خلاق اعلام نمود: جهانگردی امروزه بخشی جدانشدنی از زندگی انسان است و کمتر کسی با آن روبرو نشده است. تنها با درک نقش خلاقیت در جهانگردی می توان به ایجاد تجارب خلاق کمک و نوعی از جهانگردی به نام جهانگردی خلاق را ایجاد کرد.

وی شرح داد: جهانگردان امروزی تمایل دارند در اعمال روزمره خود از خلاقیت بهره ببرند که بخشی از این خلاقیت به فعالیت های روزانه جهانگرد و بخشی نیز به روبروه او با جامعه مربوط است.

جواهرزاده در خصوص محتوای کتاب جهانگردی خلاق اعلام نمود: این اصطلاح در هزاره سوم به وجود آمده است و بر اساس نیازها و خواسته های به روز جهانگرد مطرح شده است. این نوع از جهانگردی طیف وسیعی از خلاقیت ها را شامل می شود که ما سعی کردیم بخشی از آن را در زمره جهانگردی خلاق در این کتاب تعریف کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب جهانگردی خلاق به عواملی که منجر به شناسایی فرد و فرآیندهای خلاقیت محور در حوزه جهانگردی می شود پرداخته شده است. هچنین به تجاربی که در جهانگردی خلاق با آن روبرو شدیم و برای رفع نیازهای اساسی اجتماعی و فکری جهانگردان ضروری بوده در این کتاب پرداخته شده است.

جواهرزاده مطرح کرد: همچنین در این کتاب عواملی مانند مشارکت جامعه محلی، تاثیر فرهنگ مقاصد سفر و تعاملات میان میزبان و مهمان در این نوع جهانگردی شرح داده شده است.

جهانگرد - شهروند نگاهی نو به جهانگردان است

وی در خصوص نگاه به جهانگرد در جهانگردی خلاق گفت: در این نوع جهانگردی به جهانگرد به عنوان یک شهروند نگاه شده و از عبارت جهانگرد- شهروند استفاده می شود. در کتاب جهانگردی خلاق این عبارت نیز تبیین شده است.

هدف جهانگردی خلاق درک عمیق از مقصد است

جواهرزاده ادامه داد: در واقع در نسل سوم جهانگردی با جهانگردانی روبرو هستیم که به دیدن جاذبه های جهانگردی اکتفا نمی کنند و با هدف تجربه و درک عمیق از مقصد به سفر می روند. این نسل از جهانگردان اطلاعات زیادی دارند و در پی درک عمیقی از معنای زندگی خود هستند.

وی شرح داد: کتاب جهانگردی خلاق در این چهارچوب ها نگارش شده است و سعی شده ضمن معرفی اصطلاحات مرتبط با جهانگردی خلاق، نقش خلاقیت و تجربه بر اساس یادگیری و خودشکوفایی در مفهوم جهانگردی خلاق برای نسل جوان و دانشجویان تبیین شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در خصوص مخاطبان این اثر گفت: از این رو که در کتاب جهانگردی خلاق به طور مختصر و عمومی به مفهوم این نوع جهانگردی پرداخته شده است، این کتاب براس استفاده دانشجویان، پژوهشگران، علاقه مندان و فعالان حوزه جهانگردی و عامه مردم مناسب است.

کتاب جهانگردی خلاق نوشته فرید جواهرزاده و الهام عناصری است که به طور خلاصه به مفهوم جهانگردی خلاق که نسل سوم جهانگردی است پرداخته است و در راستای تبیین مفهوم تازه جهانگردی خلاق حرکت کرده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2202

به "گردشگری خلاق بر اساس نیازهای انسان امروز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری خلاق بر اساس نیازهای انسان امروز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید