مروری بر مهم ترین اخبار نجومی سال 2019

به گزارش ایران عکس، سال 2019 سالی هیجان انگیز برای علاقه مندان به علم ستاره شناسی بود. اخترشناسان در این سال از محیط پیرامون زمین تا دوردست های عالم را کاوش کردند و به نتایج مهمی دست یافتند؛ از کشف اولین دنباله دار میان ستاره ای در منظومه شمسی تا ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله. در این مقاله مروری می کنیم بر مهم ترین اخبار نجومی سال 2019.

مروری بر مهم ترین اخبار نجومی سال 2019

فرستاده ای به دوردست های منظومه شمسی

درست در اولین روز سال 2019 میلادی فضاپیمای افق های نو (New Horizons) از نزدیکی جرمی به نام 2012MU69 گذر کرد. 2012MU69 یا Arrokoth (که قبلا با نام اولتیما تولی شناخته می شد) در کمبرند کوییپر جای گرفته و دورترین جرمی است که فرستاده ای از بشر با آن دیدار نموده است.

فضاپیمای افق های نو توانست اطلاعات ارزشمندی از این جرم گردآوری کند. با این حال با توجه فاصله زیاد این فضاپیما از زمین ارسال داده های مربوط به این گذر تا اواسط سال 2020 ادامه خواهد یافت.

دیدار با یک سیارک

فضاپیمای اسیریس رکس (OSIRIS-REx) ناسا نیز در شب سال نو میلادی وارد مدار سیارک بنو شد. این فضاپیما در اواخر سال 2018 به نزدیکی سیارک بنو رسید و در شب سال نو با روشن کردن موتورهایش وارد مدار این سیارک شد.

فضاپیمای اسیریس رکس در 12 ماه اخیر مشغول آنالیز سیارک بنو بود. این فضاپیما در ماموریت خود قرار است از این سیارک نمونه برداری کند و نمونه ها را به زمین بازگرداند. چندی پیش و پس از ماه ها آنالیز متخصصان ناسا محل نمونه برداری از سیارک بنو را انتخاب کردند. ماموریت نمونه برداری طبق برنامه در تابستان سال 2020 انجام خواهد شد.

فرستاده ژاپن در سیارک ریوگو

فضاپیمای اسیریس رکس اما تنها فضاپیمایی نبود که در سال 2019 به دیدار یک سیارک رفت. فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن نیز سال 2019 را در مدار سیارک ریوگو گذراند. این فضاپیما در سال 2019 پیروز شد چند بار از سیارک ریوگو نمونه برداری کند. هایابوسا 2 چندی پیش با سیارک ریوگو وداع کرد و با نمونه هایی ارزشمند از این سیارک رهسپار زمین شد. نمونه های سیارک ریوگو احتمالا در اواخر سال 2020 به زمین خواهد رسید.

دنباله دار میان ستاره ای که مهمان منظومه شمسی شد

در اواسط تابستان سال 2019 کشف یک دنباله دار توجه بسیاری از اخترشناسان را به خود جلب کرد. این دنباله دار که بوریسوف نام گرفت ویژگی های مداری عجیبی داشت. پس از آنالیز های بیشتر در نهایت معین شد که این دنباله دار از فضای میان ستاره ای وارد منظومه شمسی شده و پس از مدتی از منظومه شمسی خارج خواهد شد.

دنباله دار بوریسوف دومین جرم میان ستاره ای است که در مرزهای منظومه شمسی مشاهده شده است. تخمین ها نشان می دهند که احتمالا اجرام میان ستاره ای فراوانی در هر بازه زمانی در منظومه شمسی حضور دارند. به این ترتیب احتمالا در سال های پیش رو و با شروع فعالیت نسل جدیدی از تلسکوپ ها شاهد کشف اجرام میان ستاره ای بیشتری در منظومه شمسی خواهیم بود.

ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله

ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله نه تنها در لیست مهم ترین اخبار نجومی سال 2019 قرار می گیرد، بلکه می توان آن را یکی از مهم ترین اتفاقات دنیای علم در این سال دانست.

گروهی بین المللی از اخترشناسان توانستند در جریان پروژه تلسکوپ افق رویداد تصویری هیجان انگیز از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان M87 ثبت نمایند. جرم این ابرسیاهچاله چیزی در حدود 6/5 میلیارد برابر جرم خورشید است و از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان ما، راه شیری، بسیار بزرگ تر است.

هیچ چیز، حتی نور، توان فرار از گرانش سیاهچاله ها را ندارد. به این ترتیب نمایی که در این تصویر می بینید نمایان گر مرزهای سیاهچاله، یا همان افق رویداد، است. در واقع در این تصویر سایه ای از سیاهچاله در کنار درخشش موادی که به دور سیاهچاله می چرخند ثبت شده است.

دیدار با خورشید

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا که در سال 2018 به فضا پرتاب شد در سال 2019 ماموریت خود را با پیروزیت ادامه داد. این فضاپیما تا کنون سه بار از نزدیکی خورشید گذر نموده است.

اولین نتایج علمی این ماموریت نیز چندی پیش منتشر شد. فضاپیمای پارکر در اوایل سال 2020 برای چهارمین بار از نزدیکی خورشید گذر خواهد نمود.

میراث آپولو

سال 2019 پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو 11 بود. ماموریتی که در جریان آن بشر برای اولین بار قدم بر سطح ماه گذاشت. برنامه های مختلفی به مناسبت این رویداد در نقاط مختلف دنیا برگزار گردید.

برنامه آپولو اما بار دیگر نیز در سال 2019 خبرساز شد. حدود دو ماه پیش دانشمندان ناسا محفظه یکی از آخرین نمونه های دست نخورده از ماه را باز کردند تا در آستانه برنامه آرتمیس آنالیز های جدیدی را روی سنگ و خاک ماه انجام دهند.

با توجه به پیشرفت فناوری نسبت به دوران آپولو دانشمندان امیدوارند با آنالیز این نمونه ها به اطلاعاتی جدید از ماه دست پیدا نمایند.

خداحافظی با مریخ نورد فرصت

هشت ماه پس از وقوع طوفان شن سراسری در مریخ و از کار افتادن مریخ نورد فرصت (Opportunity)، ناسا بالاخره در اوایل سال 2019 اعلام نمود که دیگر راهی برای احیاء این مریخ نورد وجود ندارد.

مریخ نورد فرصت در سال 2004 و به همراه مریخ نورد مشابهی با نام روح (Spirit) به مریخ اعزام شده بود. قرار بود ماموریت این دو مریخ نورد تنها 90 روز طول بکشد، اما مریخ نورد فرصت حدود 15 سال به فعالیت در سیاره سرخ منظومه شمسی ادامه داد و اطلاعات ارزشمندی را به زمین مخابره کرد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از دیدار فضاپیمای افق های نو با 2012MU69.

Credit: Adrian Mann/All About Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 687

به "مروری بر مهم ترین اخبار نجومی سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر مهم ترین اخبار نجومی سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید