ممنوعیت واردات موبایل چقدر احتمال دارد؟ ، اثر ممنوعیت واردات در بازار

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران، هفته گذشته در رسانه ها خبری منتشر شد که واردات گوشی موبایل بالای 600 دلار از سال آینده (1401) ممنون می گردد. بعد از گذشت چند ساعت این خبر تکذیب شد.

ممنوعیت واردات موبایل چقدر احتمال دارد؟ ، اثر ممنوعیت واردات در بازار

روز سه شنبه مقدسی، رئیس کل گمرک ایران و عسگری، سرپرست معاون فنی گمرک در جمع نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی حاضر شدند، از این جلسه خبری به نقل از رئیس کل گمرک ایران منتشر شد مبنی بر اینکه در سال آینده واردات گوشی های بالای 600 دلار ممنوع می گردد.

از طرفی در لایجه بودجه 1401 بندی برای عایدی واردات موبایل های بالای 600 دلار وجود نداشت. این درحالتی بود در لایحه بودجه 1400 بندی با نام عایدی مالیات بر واردات موبایل های بالای 600 دلار وجود داشت. سال گذشته با وجود این بند در بودجه بازهم بحث هایی درباره واردات گوشی های لوکس وجود داشت که پایان ممنوعیت واردات به نتیجه نرسید.

با توجه به اینکه در لایحه بودجه 1401 بند مالیات موبایل وجود ندارد و این حواشی نیز به وجود آمده است، آیا واردات موبایل های لوکس (بالای 600 دلار) ممنوع می گردد؟

واردات موبایل ممنوع می گردد؟

مهدی محبی، رئیس اتحادیه تلفن همراه در مصاحبه با خبرنگاران ابراز امیدواری که این اتفاق رخ ندهد و در ادامه شرح داد: واردات این دسته از موبایل ها موجب پرداخت مالیات بیشتر هم می گردد. بر همین اساس می توان گفت کسی که این مدل موبایل ها را خریداری می نماید مالیات بیشتری هم پرداخت می نماید و دولت عایدی به شمار میرود.

محبی با بیان اینکه این مدل گوشی ها خریداران خودش را دارد و در بازار هرچند کم اما با تقاضا همراه هستند شرح داد: در حالت کلی مخالف این هستیم که واردات این موبایل ها ممنوع گردد زیرا باعث می گردد واردات مسافری آنها افزایش یابد.

اثر ممنوعیت واردات موبایل در بازار

رئیس اتحادیه تلفن همراه ممنوع شدن واردات موبایل های بالای 600 دلار را در بازار موثر می داند. به گفته او باید دید درصورت اجرایی شدن این طرح با گذر زمان چه اثری را در بازار می گذارد.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اینکه این مدل گوشی ها خریداران خاص خودش را دارد، اگر واردات آن ممنوع گردد احتمالا رفته رفته بازار با کاهش موجودی آنها روبرو داد. باید دید واکنش بازار و عرضه و تقاضا در آن چگونه خواهد بود؟

صدرنشینی گوشی در واردات

در همین زمینه، گزارش های گمرک نشان می دهد که همیشه گوشی موبایل در صدر واردات قرار داشته و حتی مقدار آن بیش از حجم واردات تک تک کالای اساسی است.

در 8 ماهه سال جاری، هشت درصد از کل واردات به گوشی موبایل اختصاص داشته است، این در حالی است که 2.5 میلیارد دلار به وزن 4000 تن واردات گوشی صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 47 درصد و ارزش 111 درصد افزایش دارد.

اگرچه گزارش به روز شده ای در خصوص جزئیات واردات گوشی براساس برندهای آن از سوی گمرک منتشر نشده است ولی مروری بر گزارشی که از سوی ارونقی-معاون سابق فنی گمرک ایران- در خصوص جزئیات واردات گوشی از دو سال گذشته تا 5 ماهه اول سال جاری منتشر شد، نشان داد که سهم گوشی های بالای 300 یورو از نظر تعداد و تامین احتیاج بازار در مقایسه با سایر گوشی ها چندان بالا نیست ولی مقدار ارز نسبت به حجم قابل توجه است.

آخرین اخبار بازارهای مختلف را در صفحه بازار خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2066

به "ممنوعیت واردات موبایل چقدر احتمال دارد؟ ، اثر ممنوعیت واردات در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات موبایل چقدر احتمال دارد؟ ، اثر ممنوعیت واردات در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید