چشم بند خواب؛ خرید و فواید جالب استفاده از آن

به گزارش ایران عکس، چشم بند خواب وسیله ای کوچک و کاربردی از جنس پارچه است که قراردادن آن روی چشم، به خواب راحت، درمان سردرد، اختلالات بی خوابی و بسکمک مسائل دیگر در سفر کمک می کند.

چشم بند خواب؛ خرید و فواید جالب استفاده از آن

یکی از مسائلی که مسافران به خصوص در سفرهای طولانی مدت با قطار، هواپیما و اتوبوس با آن روبرو می شوند، نداشتن خواب راحت است. در چنین مواقعی استفاده از چشم بند خواب می تواند موثر واقع شود و به تجربه خواب راحت تر کمک کند. البته استفاده از چشم بند فقط در مسافرت های طولانی متداول نیست؛ چون این وسیله حتی در خانه هم قابل استفاده است و مزیت ها و موارد استفاده بسیار زیادی دارد. در ادامه خبرنگاران قصد دارد تا درباره این کالای مقرون به صرفه و کاربردی را بیشتر معرفی کند.

آنچه درباره چشم بند می خوانید:

  • چشم بند خواب چیست؟
  • مزیت های استفاده از ماسک خواب
  • نکات مهم در خرید چشم بند

چشم بند خواب چیست؟

چشم بند یا ماسک خواب وسیله ای پارچه ای و کوچک است که استفاده از آن در بین افراد دائم السفر و به خصوص آنهایی که زمان طولانی را در قطار و هواپیما سپری می کنند، متداول شده است. البته موارد استفاد از این وسیله محدود به مسافرت نمی شود؛ اما بد نیست آن را در فهرست تجهیزات سفر خود قرار دهید.

زمانی که این وسیله کوچک پارچه ای را روی چشم خود قرار می دهید در واقع با فریب مغز و شبیه سازی شب، خواب راحت تری را تجربه می کنید. این وسیله برای استفاده در زمان های استراحت در روز و در شرایطی که نور و روشنایی محیط خواب شما را مختل می کند کارایی بسیار زیادی دارد.

مهم ترین و اولین موردِ استفاده از چشم بند این است که بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید. حال چه در سفر باشید یا در خانه، گاهی روشنایی روز یا نورهای اضافه مانع خواب آسوده می شود. در چنین شرایطی یک چشم بند خوب و مرغوب می تواند راحتی خواب شما را تضمین کند.

بسکمک از افراد در مواقعی که با مشکل بی خوابی روبرو می شوند، اولین راهکاری که به ذهنشان خطور می کند مصرف قرص خواب و داروهای خواب آور است؛ اما استفاده از چشم بند به این جهت که شرایط تاریکی را شبیه سازی می کند، می تواند خواب راحتی را بدون نیاز به مصرف داروهای شیمیایی یا حتی گیاهی برایتان فراهم کند. اگر از مشکل بی خوابی رنج می برید بد نیست این بار به جای دارو، چشم بند را امتحان کنید.

مزیت های استفاده از ماسک خواب

شواهد علمی نشان می دهند که استفاده از چشم بند یا همان ماسک خواب به دلیل مسدود کردن نور محیط می تواند به اشخاص کمک کند تا خواب بهتری داشته و آرامش بیشتری را تجربه کنند.

به علاوه استفاده از ماسک در درمان دردهای میگرنی موثر بوده و همچنین می تواند فواید آرایشی و بهداشتی هم برای پوست ناحیه اطراف چشم، جلوگیری از چروک، خشکی و پف کردن چشم ها داشته باشد. در ادامه 8 دلیل مهم برای استفاده از چشم بند را با شما در میان می گذاریم.

مسدودکردن ورود نور به چشم برای خواب بهتر و سلامت بیشتر

نور یک فاکتور مهم در تنظیم ریتم شبانه روزی بدن ما است؛ یعنی همان برنامه بیولوژیکی بدن که زمان خواب و بیداری ما را معین می کند. انسان ماقبل تاریخ زندگی روزمره خود را بر اساس نور خورشید تنظیم می کرد. غروب آفتاب به منزله خاتمه کار روزانه و استراحت بود.

با این حال، زندگی مدرن با نورهای مصنوعی اشباع شده است. این نورها خواب شبانه ما را مختل می کنند. حتی زمانی که اتاق خواب خود را تاریک می کنیم، باز اشعه های نور از خیابان یا اتاق های دیگر به داخل اتاق خوابمان نفوذ می کند. بر این اساس بدن پیام های متفاوتی را از محیط بیرون دریافت می کند و بهم خوردن ریتم شبانه روزی بدن، اختلالات بی خوابی را به وجود می آورد.

علاوه بر کاهش کیفیت خواب، نورهای شبانه به تعدادی از مسائل آزاردهنده در سلامت انسان دامن می زند. یک مطالعه تازه نشان می دهد که حتی مقادیر بسیار کمی نور در اتاق خواب موجب افسردگی در سالمندان می شود. تحقیقات دیگری نشان می دهد که وجود نور در اتاق خواب ریسک ابتلا به دیابت را هم افزایش می دهد.

استفاده از ماسک خواب تمام مسائل مربوط به نورهای مزاحم در اتاق خواب را رفع می کند و آن تاریکی که استحقاقش دارید را برایتان فراهم می کند. این ماسک مستقیما روی چشم ها قرار می گیرد و شبی تاریک، حتی در روشن ترین اتاق خواب های جهان را برایتان تداعی می کند.

استفاده از ماسک خواب حتی نسبت به پرده های سایه روشن برای اتاق خواب هم مقرون به صرفه تر است به علاوه چشم بند از ورود نورهای آبی که در فضای اتاق خواب وجود دارد به داخل چشم جلوگیری می کند؛ نور آبی یعنی همان نوری که از گوشی تلفن همراه شما یا وسایل دیگر ساطع می شود و درست همانند نورهای بیرون ساختمان می تواند چرخه خوابتان را مختل کند و یک چشم بند خوب، خاتمه مزاحمت نورهای آبی است.

کاهش حواس پرتی

همه ما با این وسوسه آشنایی داریم که درست چند ثانیه بعد از رفتن به تختخواب، گوشی تلفن همراه خود را چک کنیم؛ اما محققان معتقدند که این کار می تواند کیفیت خواب را مختل و حتی استراحت ما را دشوارتر کند.

چه در حال چک کردن توییتر یا ارسال آخرین ایمیل خود باشید، هوشکمک شما درست در زمانی که نباید افزایش پیدا می کند.

ارتباطات شبانه با آرامشی که در خاتمه روز به آن نیاز داریم در تضاد است؛ به علاوه ما بیش از آنچه باید زمان خود را در ارتباطات دیجیتال سپری می کنیم.

استفاده از ماسک خواب یک پادزهر عالی برای این وسوسه است. با قراردادن آن به روی چشم و رفتن به رختخواب در واقع مرزی میان خود و گوشی تلفن همراهتان ایجاد می کنید. اگرچه این برعهده خودِ شما است و هر زمان که بخواهید می توانید ماسک را از چشمتان برداشته و سراغ گوشی تلفنتان بروید، یادتان باشد که استفاده از چشم بند به بهداشت خواب شما کمک می کند.

حتی اگر نیمه های شب از خواب بیدار شوید ماسک خواب مانع چک کردن ساعت می شود. نگاه کردن به ساعت فقط ممکن است تشویش و اضطراب شما را درباره کارهای روز بعد افزایش دهد.

محافظت از پوست و جلوگیری از پف چشم

اگر نگران چین و چروک های پنجه کلاغی در اطراف چشم خود هستید، باید بدانید که بعضی از چشم بندها خاصیت ضدپیری دارند.

زمانی که بدون چشم بند به رختخواب می روید تماس پوست چشم با بالشت می تواند باعث چروکیدگی پوست ناحیه اطراف چشم شود. بعضی از چشم بندها که از ابریشم تهیه می شوند، می توانند پوست اطراف چشم شما را از پیرشدن محافظت کنند.

استفاده از چشم بند حتی می تواند به رفع یکی از مسائلی که همیشه صبح ها با آن روبرو ایم هم کمک کند؛ یعنی پف کردن چشم ها. به خصوص اگر زمان کمتری خوابیده باشیم، چشم بند کمک می کند تا در همان زمان کم خواب بهتری را تجربه کنیم.

بعضی ماسک های چشم به همین منظور تولید می شوند. این چشم بندها حاوی زغال هستند و قراردادن آن روی چشم از پف کردن و خشکی آن جلوگیری می کند. بعضی مدل های دیگر از فناوری تولید می شوند که می توان با قرار دادن آن در یخچال یا فریزر و گذاشتن روی چشم از ایجاد چین و چروک، خشکی چشم و پف چشم جلوگیری کرد.

استفاده از چشم بند در مسافرت

هواپیما، قطار و اتومبیل به ندرت مکان مناسبی برای خواب راحت به شمار می رود. اما استفاده از این وسیله می تواند کمک کند که خواب بهتری را در مسافرت جربه کنید. کابین هواپیما مملو از نورهای مزاحمی است که چرخه خواب را مختل می کند. استفاده از ماسک خواب، شما را از شر نورهای مزاحم داخل کابین نجات می دهد.

درمان خشکی چشم

خشکی چشم یکی از مسائل شایعی است که بسیار افراد از آن رنج می برند. افرادی که به خشکی چشم مزمن مبتلا هستند، می دانند که این بیماری به خصوص صبح ها چقدر آزار دهنده است.

در طول شب چشم ها ممکن است در معرض هوای خشک، گردوغبار و محرک های دیگر قرار بگیرند. بعضی افراد حتی از اختلال خواب با چشم نیمه باز رنج می برند و استفاده از ماسک خواب می تواند به عنوان مانعی در مقابل گردوخاک و محرک های دیگر عمل کرده و مانع خشکی چشم شود.

تسکین دردهای میگرنی

برای افراد مبتلا به میگرن حتی کمترین میزان نور در محیط اطراف می تواند آزاردهنده باشد. به خصوص اگر حمله میگرنی در روز اتفاق بیفتد، روشنایی روز دردهای میگرنی را تشدید می کند. استفاده از چشم بند با ایجاد فضای تاریک برای شما کمک می کند تا خواب بهتری را تجربه کنید.

حتی بعضی چشم بندها برای دردهای میگرنی طراحی شده اند و می توان با قراردادن آن در یخچال یا فریزر و گذاشتن روی چشم تا حد بالایی دردهای میگرنی یا سردردهای کوچک را تسکین داد.

رایحه درمانی با ماسک خواب

رایحه درمانی یکی از شیوه های متداول برای درمان بی خوابی است. بعضی از ماسک های خواب به همین منظور حاوی مواد معطری چون گیاه اسطوخودوس (لاوندر) هستند که در درمان بی خوابی و مسائل مربوط به خواب موثر است. استفاده از چشم بندهای حاوی مواد معطر می تواند به شما در درمان مسائل بی خوابی کمک کند.

کمک به تمدد اعصاب

بعضی چشم بندها به گونه ای طراحی شده اند که با اعمال فشاری ملایم روی پوست، ترشح ملاتونین و سروتونین را در بدن افزایش داده و با ایجاد حس آرامش اختلالات خواب و پریشانی روانی را کاهش می دهند.

نکات مهم در خرید چشم بند

  • چشم بند خواب باید از پارچه مرغوبی تهیه شده باشد. قراردادن این وسیله به مدت طولانی برروی چشم حتی می تواند گاهی آزاردهنده باشد. در انتخاب و خرید چشم بند حتما به مرغوبیت جنس پارچه توجه کنید. چشم بندهای تهیه شده از پارچه های ابریشمی و پنبه ای کیفیت بهتری دارند.
  • ماسک خواب در سایزهای مختلفی تهیه می شود. در خرید چشم بند سایز مناسب با صورت خود را انتخاب کنید تا بزرگ بودن یا کوچک بودن آن برایتان آزاردهنده دهنده نباشد. به علاوه چشم بند بزرگ می تواند نور را از خود عبور دهد.
  • بعضی افراد از مسائلی مانند اگزما و حساسیت های پوستی رنج می برند. جنس ماسک خواب باید از پارچه ای باشد که برای شما ایجاد حساسیت، خارش و سوزش و در نواحی اطراف چشم نکند.
  • طراحی و حتی رنگ چشم بند باید به گونه ای باشد که مانع عبور نور از آن شود.

داشتن بعضی وسایل در فهرست تجهیزات سفر اگرچه کوچک، مقرون به صرفه و کم حجم باشند، تاثیر بالایی در کیفیت سفر خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم پیش از هر مسافرت یک فهرست از تجهیزات مورجهانز خود تهیه کنید و بر اساس آن کوله پشتی یا چمدان خود را ببندید.

منبع: کجارو / thesleepjudge.com / کجارو
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1990

به "چشم بند خواب؛ خرید و فواید جالب استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بند خواب؛ خرید و فواید جالب استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید