کاوش غار انجیری مرودشت با همکاری مشترک باستان شناسان ژاپنی و ایرانی آغاز شد

به گزارش ایران عکس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای یادداشت تفاهم نامه منعقد بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و موزه دانشگاه توکیو یک گروه باستان شناس ژاپنی برای کاوش غار انجیری وارد شیراز شدند.

کاوش غار انجیری مرودشت با همکاری مشترک باستان شناسان ژاپنی و ایرانی آغاز شد

به گزارش خبرنگاران از شیراز، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری گفت: بر اساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش غار انجیری واقع در شهرستان مرودشت به سرپرستی مشترک سونیا شیدرنگ و یوشیرو نیشیاکی و با مشاورت علمی و راهبردی فریدون بیگلری از تاریخ 1 دی ماه تا 1 بهمن امسال موافقت شد که به همین دلیل یک گروه باستان شناس کاوش خود را در این اثر تاریخی آغاز کردند.

وی درباره اعتبار اختصاص یافته به این پروژه گفت: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش از سوی موزه دانشگاه توکیو تامین می شود و پس از پایان عملیات کاوش، کلیه اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل می شود.

امیری اضافه نمود: همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی ـ پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.

لازم به ذکر است غار انجیری در 60 کیلومتری شمال شرق مرودشت، شمال غربی روستای شاهیجان علیا و شمال شرقی روستای شاهیجان سفلی واقع شده است که در تاریخ 2 آبان ماه سال 82 با شماره 10542 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لزوم تخصیص 600 میلیون تومان اعتبار برای مرمت و احیای کاروانسرای کمارج کازرون

معاون میراث فرهنگ ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: احیا و مرمت کاروانسرای ده کهنه کمارج در شهرستان کازرون نیازمند تخصیص 600 میلیون اعتبار است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نصیری گفت: شهرستان کازرون به دلیل همجواری با استان های بوشهر،کهگیلویه و بویراحمد و شهرهای نورآباد، بهبهان، شیراز و فیروزآباد به عنوان یکی از قطب های گردشگری جنوب غرب فارس به شمار می آید.

وی گفت: با توجه به اهمیت این شهر ارتباطی و جاده های کاروان رو آن چندین کاروانسرا از دوره صفویه در اطراف شهر کازرون به چشم می خورد که کاروانسرای ده کهنه روستای کمارج از جمله این کاروانسراهاست.

کسب رتبه برتر لامرد در حوزه صنایع دستی فارس

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد از کسب رتبه نخست در شناسایی استعدادیابی، آموزش، آزمون و صدور کارت صنعتگری هنرمندان صنایع دستی این شهرستان در فارس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مسعود تقی زاده گفت: در یک سال گذشته در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال پایدار، تقویت و زنده نگه داشتن هنر و صنعت بومی و سنتی تعداد 265 صنعتگر مورد آموزش قرار گرفتند.

وی اضافه نمود: این 265 صنعت گر در رشته های صنایع دستی گلیم بافی، خوس دوزی، تلی بافی حصیربافی، گلابتون دوزی، معرق چوب، شناسایی و پس از آموزش تحت برگزاری یک آزمون توسط کارشناسان و مربیان خبره استان مورد ارزیابی عملی و تئوری قرار گرفته و پیروز به اخذ رتبه قبولی شدند.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 817

به "کاوش غار انجیری مرودشت با همکاری مشترک باستان شناسان ژاپنی و ایرانی آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش غار انجیری مرودشت با همکاری مشترک باستان شناسان ژاپنی و ایرانی آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید