2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک

به گزارش ایران عکس، برخلاف طعم شیرین میوه انگور، انگور را می توان در طرز تهیه ترشی انگور یا سایر انواع دیگر ترشی به کار برد و اتفاقا طعم خاص و لذیذی هم دارد. ترشی انگور سفید و ترشی انگور شانی یا انگور سیاه، دو مدل ترشی انگور هستند که نوع شانی آن، جزو پیش غذاهای اعیانی تبریزی ها شناخته می شده است. این انگور به خاطر پوست ضخیمی که دارد، برای ترشی کردن بسیار مناسب است ولی می توانید با انگور زرد هم ترشی درست کنید. در این مقاله از سرویس در به طرز تهیه ترشی انگور زرد و ترشی انگور سیاه به 2 روش و فوت و فن های درست کردن ترشی انگور بدون کپک زدن می پردازیم.

2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک

طرز تهیه ترشی انگور زرد

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مواد لازم برای تهیه ترشی انگور سفید

انگور سفید: 1 کیلوگرم

نمک: 1 قاشق غذاخوری

سرکه: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه ترشی انگور سفید با شکر

برای تهیه ترشی انگور سفید، باید انگورها را بشویید و رطوبتشان را بگیرید. سپس نمک و سرکه را بجوشانید و بعد از سرد شدن به انگورها اضافه کنید. در این روش معمولا از شکر استفاده نمی گردد به ویژه اگر خود انگور به اندازه کافی شیرین باشد. برای مشاهده مراحل تهیه ترشی انگور، دستورالعمل زیر را رعایت کنید.

مرحله اول: انگورها را بشویید

در اولین مرحله برای تهیه ترشی انگور، انگورها را بشویید و برگ ها و شاخه های آن را جدا کنید. می توانید انگور را دانه نموده یا با شاخه، آن ها را ترشی کنید. بعد از شستن، انگورها را آبکشی کنید و برای اینکه آب انگورها کاملا خشک گردد، روی یک پارچه حوله ای بریزید تا رطوبت آنها کاملا گرفته گردد.

مرحله دوم: انگورها را در شیشه بریزید

در یک قابلمه سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید و روی حرارت میانه قرار دهید تا بجوشد. نیازی به غلیظ شدن آن نیست. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط کاملا سرد گردد. بعد انگورهای خشک را در شیشه های تمیز بریزید. روی انگورها را سرکه و نمک بریزید تا حدی که آنها را بپوشاند.

مرحله سوم: انگورها را بعد از رسیدن سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی انگور، درب بطری های شیشه ای را محکم ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند. بطری ها را در جای خنک و دور از تابش نور خورشید قرار دهید. بعد از 10 روز تا 2 هفته، ترشی انگور آماده مصرف است و می توانید آن را در کنار غذا سرو نموده یا در طرز تهیه بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انگور غوره

طرز تهیه ترشی انگور شانی یا انگور سیاه

مواد لازم برای تهیه ترشی انگور شانی (شاهانی)

انگور سیاه درشت: 3 کیلوگرم

نبات ساده (غیر زعفرانی): 250 گرم

سرکه انگور: به اندازه لازم

آب: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه ترشی انگور سیاه با سرکه انگور

برای درست کردن ترشی انگور سیاه که به انگور شانی یا انگور شاهانی معروف است، بهتر است از سرکه قرمز یا سرکه انگور شانی هم بهره ببرید تا طعم یکدست تری داشته باشد. در این روش، باید به اندازه مساوی آب و سرکه را بجوشانید و بعد از سرد شدن روی انگورها بریزید. برای مشاهده مراحل تهیه ترشی انگور شانی با سرکه قرمز، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: انگورها را آماده کنید

برای درست کردن ترشی انگور شانی با سرکه قرمز، انگورها را دانه نکنید و به صورت شاخه ای در میزانی آب بگذارید. برای تمیزی بیشتر یک یا دو قطره مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید و بعد انگورها را از آب بکشید و کاملا بشویید. شاخه های انگور را روی یک حوله پارچه ای بگذارید تا قطرات اضافی آب و رطوبت خود را از دست بدهند و انگورها خشک شوند تا کپک نزنند.

مرحله دوم: آب و سرکه را بجوشانید

به میزان مساوی آب و سرکه را در یک قابلمه بریزید. بسته به اندازه انگورها (درشت یا ریز بودن)، این اندازه را طوری در نظر بگیرید که موقع ریختن روی انگورها، کاملا در آب و سرکه غوطه ور شوند. اجازه دهید آب و سرکه روی حرارت میانه رو به بالا کمی بجوشند و سپس شعله گاز را خاموش کنید. قابلمه را کنار بگذارید و صبر کنید تا دمای مایع، پایین بیاید و سرد گردد.

مرحله سوم: آب و سرکه را به بطری های ترشی انگور اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی انگور سیاه، خوشه های انگور را در بطری های شیشه ای تمیز و خشک بگذارید. ظرفیت بطری ها باید به اندازه ای باشد که انگورها روی هم فشرده و مچاله نشوند. اگر انگورهایتان زیاد است، از بطری های بیشتری بهره ببرید. سپس آب و سرکه را به بطری ها اضافه کنید به طوری که روی انگورها را بپوشاند.

مرحله چهارم: نبات را اضافه کنید

بعد از اینکه انگور، سرکه و آب را در بطری ها ریختید، به هر بطری ، به اندازه مساوی نبات اضافه کنید. یک تکه از نبات را روی محلول بیندازید و درب بطری را ببندید. نبات ها خیلی زود حل می شوند و نیازی به تکان دادن بطری ها نیست. درب بطری ها را محکم ببندید تا هوا به آن ها نفوذ نکند. بطری ها را به مدت 2 هفته در جای خشک و خنک قرار دهید تا ترشی انگور یاقوتی آماده گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت انگور به 3 روش ساده و سریع

فوت و فن های طرز تهیه ترشی انگور

*انگورهایی را که برای ترشی شدن استفاده می کنید، باید سالم باشند. هنگام جدا کردن دانه های انگور، مراقب باشید دانه ها له نشوند یا شکاف برندارند. چون در این صورت، بعد از رسیدن ترشی ممکن است شکل و شمایل خود را از دست بدهند.

*اگر انگورها را با شاخه ترشی کنید، ظاهر ترشی در انتها بیشتر حفظ می گردد.

*برای شستن انگورهای با شاخه، به یاری قیچی، آنها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید. سپس انگورها را در یک قابلمه آب بگذارید تا خیس بخورند و بعد، یک قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. 2 تا 3 دقیقه صبر کنید و بعد به خوبی انگورها را آبکشی کنید.

*در طرز تهیه ترشی انگور سیاه یا ترشی انگور شانی، اندازه سرکه و آب باید به یک اندازه باشد و نسبت یک به یک داشته باشند.

*اگر به نبات دسترسی ندارید، می توانید از شکر یا قند هم بهره ببرید. ولی نبات شیرینی بیشتری دارد و طعم ملسی به ترشی انگور می دهد. در نتیجه ترشی تان با کیفیت تر خواهد شد.

*اگر انگورتان خیلی شیرین نیست، شیرین نماینده هایی مثل قند، شکر یا نبات را از طرز تهیه ترشی انگور حذف نکنید.

*بنا به دلخواهتان می توانید آب را از دستور تهیه ترشی انگور حذف و فقط از سرکه بهره ببرید. ولی در این صورت به خاطر طعم تیز سرکه، ممکن است ترشی گلویتان را بسوزاند.

*در مدت زمانی که ترشی انگور در حال رسیده است، از باز کردن درب بطری خودداری کنید. این کار باعث می گردد ترشی تان خیلی زود کپک بزند.

*حتما بطری هایی را که برای درست کردن ترشی استفاده می کنید، باید خشک و عاری از هر گونه آلودگی باشند. بهتر است بطری ها را کوچک تر در نظر بگیرید تا محتویات آن ها زودتر تمام گردد و ترشی به خاطر باز شدن مکرر درب آن، کپک نزند.

*به محض باز کردن درب شیشه ترشی انگور، آن را به یخچال منتقل کنید.

*هر چه ترشی انگور مدت زمان بیشتری بماند، رسیده تر و خوشمزه تر می گردد. البته به شرط این که درب شیشه ترشی را باز نکنید.

سوالات متداول

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی انگور باید چقدر باشد؟

آب و سرکه باید به نسبت مساوی در طرز تهیه ترشی به کار بروند. یعنی به ازای 2 لیوان آب، 2 لیوان سرکه هم استفاده گردد. این ترکیب بهتر است جوشانده گردد تا از کپک زدن ترشی جلوگیری گردد.

آیا حتما باید از شکر یا نبات در طرز تهیه ترشی انگور استفاده کنیم؟

استفاده از شکر، نبات یا شیرین نماینده های دیگر مثل عسل و قند، می تواند طعم ترشی تان را در نهایت ملس کند. چون سرکه در حالت عادی طعم تیزی دارد و ممکن است گلو را بزند. از بین شیرین نمایند ه ها، عسل و نبات گزینه های بهتری هستند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 مرداد 1401 بروزرسانی: 26 مرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2122

به "2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید