539 محکوم جرایم غیرعمد خراسان رضوی در انتظار آزادی

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در زندان های استان 539 نفر محکوم جرایم غیرعمد مستقر است که در انتظار آزادی بوده و از این تعداد 14 نفر زن و 525 نفر مرد هستند. این افراد در زندان های استان پراکنده بوده که عمده آن ها در زندان مشهد با 363 مددجو مستقر هستند.

539 محکوم جرایم غیرعمد خراسان رضوی در انتظار آزادی

جواد غفاریان قدیرزاده طوسی امروز در نشست خبری که با موضوع گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر نقد در ماه رمضان برگزار گردید، اظهار کرد: با توجه به اینکه سال جاری مراسمی تحت عنوان جشن گلریزان در استان برگزار نمی گردد، امید ما این است که از توان و ظرفیت اصحاب رسانه بتوانیم استفاده کنیم. همان گونه که سال گذشته هم نتوانستیم جشن گلریزانی به صورت حضوری داشته باشیم اما با استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه توانستیم زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کنیم.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی اظهار کرد: به محض اینکه مددجویی وارد زندان های استان می گردد، یک پفراینده مقدماتی در خود زندان برای زندانیان بدهکار جرایم غیرعمد تشکیل می گردد. مددکاران و مدیران زندان ها کوشش می کنند که در وهله اول آنالیز هایی در مورد اینکه آیا این زندانی استحقاق یاری را دارد یا خیر، انجام دهند. بعد از انجام این اقدامات، پفراینده به ستاد دیه فرستاده می گردد.

قدیرزاده طوسی اضافه کرد: از زمان تشکیل پفراینده برای زندانی تا ورود پفراینده به ستاد دیه، 2 ماه زمان می برد. طی این مدت، ممکن است خانواده زندانی توان پرداخت آزادسازی را داشته باشند یا شاکی رضایت دهد یا خانواده زندانی با شاکی به توافق برسد.

وی اظهار داشت: وقتی بیش از یک ماه مددجو در زندان ماند، پفراینده برای او تشکیل و به ستاد دیه فرستاده می گردد اما زمانی که پفراینده در زندان تشکیل و مددجو در زندان ماندگار شد و پفراینده اش به دست ستاد دیه می رسد، ستاد دیه به عنوان نهاد مردمی وارد عمل می گردد. ستاد دیه، ستادی مردمی، غیردولتی، غیرتجاری و غیرانتفاعی است. این ستاد در استان ها هم به صورت هیات امنایی اداره می گردد. هیات امنایی که اعضای اصلی آن رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل زندان های استان و مدیرکل کمیته امداد است.

وی ادامه داد: پفراینده ای که در ستاد دیه می آید مستلزم این است که تکمیل گردد و بعد از انجام اقدامات اداری آن، توسط خدام آستان قدس رضوی و گروه خیرین تحقیقی برای اینکه آیا این زندانی توان پرداخت دیه را دارد یا ندارد، صورت می گیرد. اگر چنانچه وی واجد شرایط بود، مرحله بعدی مذاکره با شاکی است. سه رکن در ستاد دیه برای یاری به زندانی جرایم غیرعمد ضروری است که شامل خانواده زندانی، شاکی و ستاد دیه می گردد. خانواده زندانی و شاکی برای یاری باید پای کار بیایند. رکن سوم نیز ستاد دیه است.

وی اطلاع داد: ما برای زندانیان جرایم غیرعمد، غیر از مهریه تا سقف 200 میلیون تومان تسهیلات با 4 درصد کارمزد اعطا می کنیم. ما زندانی را به بانک های عامل که شامل بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات است، معرفی می کنیم و بعد از آن، شرایط بانک است که مشخص کننده ماجرا خواهد بود.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی اظهار داشت: این ستاد تنها یک بار می تواند به زندانی یاری کند و در صورتی که فرد دوباره به دلیل جرایم غیرعمد به زندان بیفتد، این ستاد نمی تواند یاریی به وی داشته باشد. زندانیان جرایم غیرعمد شامل بدهکاران اقتصادی، کسانی که برای ضمانت به زندان افتاده اند، دارندگان چک برگشتی، ورشکست شدگان، کسانی که تصادف نموده و یا دیه غیرعمد دارند، جرایم شبه عمدی که جنبه کیفی و اجتماعی آن قبیح باشد، حوادث کارگاهی و... می گردد.

وی در مورد زندانیانی که به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند گفت: به زندانیان مهریه فقط تا سقف 100 میلیون تومان وام تعلق می گیرد.

قدیرزاده طوسی اضافه کرد: مددجویانی که توان پرداخت ندارند و شاکی رضایت نمی دهد، کار آن ها را به حقوقدان ها و وکلای افتخاری که در حال حاضر با ما همکاری دارند، می سپاریم. در حال حاضر حدود 50 تا 60 نفر از وکلای دارای مدرک کارشناسی تا دکتری به صورت افتخاری با ما همکاری می کنند. این وکلا بدون یک ریال دریافت وجه از ستاد دیه برای پیگیری اعسار زندانیان جرایم غیرعمد اقدام می کنند.

وی اظهار کرد: مبالغ هر جشن گلریزان در شهرستان فقط برای آن شهرستان استفاده می گردد. مشهد با 176 محله و 163 محله فعال که هر محله 8 عضو فعال دارد، سال جاری برای اولین سال با پویش و شعار هر محله، آزادی یک زندانی در یاری به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نقش موثری ایفا خواهد نمود. این پویش با یاری شورای محلات، اصحاب رسانه، تبلیغات و فرهنگ سازی صورت می گیرد.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی بیان نمود: در حال حاضر محکومین اقتصادی استان 503 نفر از این تعداد را تشکیل می دهد. تعداد این افراد در جرایم شبه عمد 2 نفر، جرایم منجر به فوت یک نفر، در حوادث کارگاهی منجر به فوت 2 نفر، در تصادفات و حوادث رانندگی منجر به فوت 4 نفر و در جرایم منجر به جلب 3 نفر محکوم هستند.

قدیرزاده طوسی اضافه کرد: تصویب قانون بیمه شخص ثالث برای زندانیانی که در این خصوص به زندان می فرایند، یاری شایانی کرد به دلیل اینکه از محل تامین خسارت مدنی، منابع آن تامین و پرداخت می گردد.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی گفت: در سال گذشته از ابتدای سال تا 30 اسفند، حدود 95 میلیارد و 200 میلیون تومان پفراینده ای که در ستاد دیه آمده است، به فصل خصومت و جبران خسارت منجر شده که 738 نفر مددجو و تعداد چند برابر این 738 نفر شاکی داشته ایم که با این شاکی ها مذاکره شده و توانسته ایم بیش از 32 میلیارد تومن در این پفراینده ها گذشت شاکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این پفراینده ها بیش از 11 میلیارد و 600 میلیون تومان آورده خود خانواده مددجو بوده است و بیش از 9 میلیارد و 400 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی و پرداختی صندوق خسارت های بدنی است که باید باز گردانده گردد. این ها نیز جزیی از مسئولیت مددجو است که بایستی جبران خسارت کند.

قدیرزاده طوسی بیان نمود: قریب به 26 میلیارد و 600 میلیون تومان نیز پذیرش اعسار بوده، یعنی بدهکاری مددجو قسط بندی شده است. این را هم نیز مددجو باید جبران کند و مسئولیتش را بر عهده بگیرد. در این میان قریب به 15 میلیارد و 573 میلیون تومان به وسیله ستاد دیه، یاری بلاعوض برای آزادی مددجویان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: افرادی که تمایل به شرکت در این امر خیر دارند به وسیله شماره کارت بانک ملی به شماره 6037991899949329، شماره کارت بانک صادرات به شماره 6037691990141988، شماره حساب بانک ملی به شماره 0105946948007 و شماره حساب بانک صادرات به شماره 0108011550001 و یا به وسیله پرداخت آنلاین khorasanipro.ir مبالغ خود را واریز کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1617

به "539 محکوم جرایم غیرعمد خراسان رضوی در انتظار آزادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "539 محکوم جرایم غیرعمد خراسان رضوی در انتظار آزادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید