7 راه چاره کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه

به گزارش ایران عکس، با گرم شدن هوا و وقت گذراندن بیشتر در هوای باز احتمال اینکه زنبور شما را نیش بزند بسیار بالا می رود. خیلی از مردم ممکن است در طول زندگی شان به وسیله زنبور نیش خورده باشند. این اتفاق آزاردهنده و دردناکی است، ولی آن قدرها هم جدی نیست و شما بدون احتیاج به درمان های پزشکی می توانید جلوی درد و التهاب نیش زنبور را بگیرید. برای این کار باید راهکارهای مناسب را برای درمان نیش زنبور یاد بگیرید.

7 راه چاره کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه

به طور کلی، نیش انواع زنبورها از جمله زنبور عسل، زنبور بی عسل و زنبور زردجامه با درد، تورم و خارش همراه است و شما با یاری درمان های خانگی می توانید این نشانه ها را برطرف کنید. ولی بعضی از مردم ممکن است به نیش زنبور حساسیت داشته باشند و واکنش آلرژیک نشان دهند. در صورتی که به نیش زنبور حساسیت داشته باشید یا چندین بار به وسیله زنبورها نیش بخورید این درمان های خانگی برای شما مناسب نخواهند بود.

کسانی که واکنش های شدیدی نسبت به نیش زنبور نشان می دهند باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند و از او یاری بگیرند. این واکنش ها می توانند با تنگی نفس، گرفتگی گلو و سایر واکنش های آلرژیک همراه باشند.

در صورتی که می دانید به نیش زنبور حساسیت ندارید می توانید از راه چارههایی که در این نوشته معرفی می کنیم یاری بگیرید تا هنگام نیش خوردن به وسیله زنبور به آسانی آن را درمان کنید. شما با استفاده از بعضی مواد اولیه و ساده می توانید پمادهای خانگی مناسبی برای جای نیش زنبور تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا این مواد را آنالیز کنیم.

نشانه های رایج نیش زنبور

هنگامی که زنبور شما را نیش می زند، مقداری زهر سمی از خود به جا می گذارد که می تواند نشانه های آزاردهنده ای داشته باشد. خیلی ها تجربه نیش خوردن زنبور را دارند و معمولا هم به وسیله زنبور عسل نیش می خورند. البته زنبورهای دیگری هم وجود دارند که می توانند واکنش های آلرژیک در پی داشته باشند. برای نمونه، نیش زنبور زردجامه که نوعی زنبور بی عسل است عامل اصلی واکنش های آلرژیک نسبت به نیش حشرات در بعضی کشورها به شمار می رود.

به طور کلی، نشانه های نیش خوردگیِ معمولی در محل نیش دیده می شوند. این نشانه ها شامل درد، تورم، قرمزی و خارش هستند. همه نشانه ها در محل نیش خوردگی وجود دارند و حتی اگر با گذشت چند روز همچنان این نشانه ها را مشاهده کنید باز هم طبیعی است و واکنش آلرژیک به شمار نمی رود. واکنش های آلرژیک معمولا در باقی نواحی بدن شکل می گیرند.

بنابراین، در صورتی که زنبور شما را نیش زد و در محل نیش خوردگی احساس درد، سرخی، تورم و سوزش یا خارش کردید می توانید از راه چارههای طبیعی برای درمان نیش زنبور در خانه یاری بگیرید و این احساس درد و ناراحتی را کاهش دهید.

7 راه چاره طبیعی برای درمان نیش زنبور در خانه

پزشکان بر این باورند که برای نیش زنبور عسل معمولی که منجر به واکنش آلرژیک نمی گردد استفاده از راه چارههای درمانی خانگی کافی خواهد بود. بنابراین، اگر به نیش زنبور حساسیت نداشته باشید و چند زنبور عسل شما را نیش نزده باشند می توانید از درمان های خانگی زیر یاری بگیرید. البته پیش از استفاده از هر نوع دارو و روش درمانی باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

  1. نیش زنبور را از محل خارج کنید. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آیا نیش زنبور هنوز توی پوستتان قرار گرفته است یا نه. اگر نیش وجود داشته باشد مانند یک نقطه سیاه در محل نیش خوردگی دیده می گردد. شما باید این نیش را با یک شیء که تیز نیست، مانند ناخن یا لبه کارت بانکی، بیرون بیاورید. اگرچه ممکن است فکر خوبی به نظر برسد ولی نباید این کار را با انگشتان دست یا موچین انجام دهید، زیرا منجر به فرو رفتن نیش و پخش شدن زهر در پوست می گردد.
  2. محل نیش خوردگی را ضدعفونی کنید. پس از بیرون آوردن نیش باید محل نیش خوردگی را با آب و صابون به خوبی تمیز کنید.

در این مرحله بسیاری از مردم ممکن است از داروهایی مانند پماد کورتیزون یا آنتی هیستامین استفاده نمایند و برای درمان خارش شدید به سراغ دیفن هیدرامین بروند. اگر ترجیح می دهید از مواد طبیعی و درمان های خانگی یاری بگیرید می توانید از مواد زیر بهره ببرید.

1. جوش شیرین و آب

از جوش شیرین استفاده های بسیاری می گردد و این ماده خواص درمانی گوناگونی هم دارد. شما می توانید از جوش شیرین برای درمان نیش زنبور هم بهره ببرید.

استفاده از جوش شیرین و آب یک جایگزین خانگی و طبیعی فوق العاده برای داروهای آنتی هیستامین و استروئیدهای موضعی خواهد بود. ترکیب این دو ماده و قرار دادن آن روی ناحیه نیش خوردگی می تواند جلوی زهر را بگیرد و التهاب را هم کاهش دهد.

2. یخ

یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین درمان ها برای نیش زنبور عسل و زنبور بی عسل قرار دادن یک کیسه یخ در ناحیه نیش خوردگی است. به طور کلی، استفاده از یخ یکی از نخستین کارهایی است که هنگام نیش خوردن باید انجام دهید.

یخ منجر به کاهش التهاب و خارش می گردد و بعلاوه به خون رسانی به محل نیش خوردگی یاری می نماید تا سریع تر بهبودی پیدا کنید.

3. اندام نیش خورده را بالا نگه دارید

دست ها و پاها معمولا رایج ترین اندام هایی هستند که به وسیله زنبور نیش می خورند. اگر زنبور دست یا پای شما را نیش زد، با بالا بردن اندام آسیب دیده می توانید تأثیر نیش زنبور را کمتر کنید. ارتفاع و نیروی گرانش زمین باعث می شوند مایع از ناحیه متورم نیش خوردگی خارج گردد و التهاب و درد شما کاهش پیدا کند.

4. سرکه سیب

یکی دیگر از راه چارههای درمان نیش زنبور عسل در خانه استفاده از سرکه سیب است. سرکه در بیشتر خانه ها پیدا می گردد و شما با استفاده از آن می توانید زهر زنبور عسل را خنثی کنید و جلوی نشانه های آزاردهنده نیش خوردگی را بگیرید.

برای استفاده از سرکه سیب می توانید یک پد نرم، جذب نماینده و غیرچسبی را درون سرکه بگذارید و سپس آن را روی محل نیش خوردگی قرار دهید. این کار باعث می گردد سرکه با جای نیش زنبور تماس برقرار کند و نشانه های نیش خوردگی از جمله خارش و التهاب را کاهش دهد.

شما بعلاوه می توانید یک پارچه تمیز را به سرکه سیب آغشته کنید و چندین بار آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه نیش خوردگی قرار دهید تا احساس درد و خارش کمتری داشته باشید.

5. عسل

اگر زنبور عسل شما را نیش زد کافی است از خود عسل بهره ببرید تا التهاب و خارش نیش را از بین ببرید. عسل بعلاوه می تواند جلوی عفونت را بگیرد و زودتر نیش خوردگی را بهبود ببخشد.

برای درمان نیش زنبور استفاده از عسل خام و باکیفیت برترین گزینه است. این نوع عسل خواص ضدالتهابی بیشتری دارد و سرشار از اسیدهای آمینه و آنزیم های مناسب برای درمان نیش زنبور عسل است.

هنگامی که عسل را روی محل نیش خوردگی قرار می دهید، آنزیم های موجود در عسل منجر به شکل گیری هیدروژن پراکسید می شوند و شرایط نامناسبی را برای باکتری ها به وجود می آورند تا نیش خوردگی درمان گردد و عفونت نکند.

برای استفاده از عسل می توانید مقداری عسل مرغوب را روی ناحیه نیش خوردگی بمالید، سپس آن را با یک باند بپوشانید و اجازه دهید کم وبیش 1 ساعت روی پوستتان بماند. در صورت احتیاج می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

6. زغال فعال

زغال فعال، کربن فعال یا زغال اکتیو یکی دیگر از راه چارههای عالی برای درمان نیش زنبور عسل در خانه به شمار می رود. شما می توانید پودر زغال فعال را با آب یا روغن مخلوط نموده و یک پماد خانگی و تأثیرگذار برای درمان نیش زنبور عسل و زنبور بی عسل آماده کنید.

زغال فعال به خارج شدن زهر و سم به جای مانده در پوست یاری می نماید و نشانه های گوناگون نیش خوردگی را هم کاهش می دهد تا زودتر بهبود پیدا کنید. البته این ماده فواید دیگری هم دارد که شامل سفید کردن دندان ها، حفظ سلامت پوست و مبارزه با پیری، بهبود زخم ها، درمان پوست چرب، حفظ سلامت موها، مبارزه با بوی بد بدن و بهبود کارکرد دستگاه گوارش و هضم و دفع غذا می گردد.

7. فندق افسون گر

فندق افسون گر یک گیاه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. شما با استفاده از این گیاه می توانید انواع جوش ها، نیش پشه ها و بعلاوه نیش حشراتی مانند زنبور عسل و بی عسل را درمان کنید.

فندق افسون گر نوعی گیاه با ویژگی داروهای قابض است که با مالیدن آن روی محل نیش خوردگی می توانید جلوی التهاب پوست و احساس خارش را بگیرید. این گیاه بعلاوه سلامت پوست را حفظ می نماید، جلوی خون ریزی را می گیرد، کبودی را درمان می نماید، التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد، اگزما و پسوریازیس را درمان می نماید، گلودرد را تسکین می دهد، به درمان تبخال یاری می نماید و گزینه مناسبی برای انواع مسائل پوستی از جمله سوزش و خارش پس از اصلاح، آبله مرغان، جوش سرسیاه و ترک های پوستی به شمار می رود.

طرز تهیه یک پماد خانگی برای درمان نیش زنبور

مواد لازم:

  • 1 قرص زغال فعال (کربن فعال)
  • نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه و استفاده:

محتویات قرص (کپسول) زغال فعال را در یک کاسه کوچک بریزید و روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. اکنون این ترکیب را روی محل نیش خوردگی بمالید. این کار را هر 30 دقیقه یک بار انجام دهید تا خارش و ناراحتی کاهش پیدا کند. بد نیست اگر پس از مالیدن پماد محل نیش خوردگی را با باند ببندید.

این نکات را حتما در نظر داشته باشید

نیش زنبور می تواند واکنش آلرژیک خطرناکی را به نام آنافیلاکسی در پی داشته باشد. آنافیلاکسی یا بیش دفاعی یک واکنش آلرژیک جدی و مرگبار است که به طور ناگهانی شروع می گردد و می تواند منجر به مرگ گردد. این واکنش ابتدا با خارش شدید چشم یا صورت شروع می گردد، ولی با گذشت چند دقیقه نشانه های جدی تری را که در ادامه لیست نموده ایم به همراه دارد:

  • تورم، به طوری که تنفس و بلعیدن را سخت می نماید
  • کهیر و ورم
  • گرفتگی قفسه سینه و احساس گرفتگی گلو
  • ضعف ناگهانی
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • گرفتگی ماهیچه های بدن
  • درد ناحیه شکمی
  • استفراغ
  • اسهال

اگر پس از نیش خوردگی با این نشانه ها روبرو شدید باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید. آنافیلاکسی در صورتی که به موقع درمان نگردد منجر به شوک، بیهوشی و حتی مرگ خواهد شد!

البته همانگونه که گفتیم بیشتر نیش های زنبور عسل جدی نیستند و با درمان های خانگی برطرف می شوند. ولی شما باید در موارد جدی حتما در پی مراقبت های پزشکی باشید و وقت را تلف نکنید. هر نوع واکنش آلرژیک جدی خطرناک است و شما باید بدون اتلاف وقت با اورژانس تماس بگیرید.

کسانی که واکنش های آلرژیک نسبت به نیش زنبور نشان می دهند در دفعات بعدی نیش خوردگی با احتمال 30 تا 60 درصدی ابتلا به آنافیلاکسی روبرو هستند. بزرگسالان هم نسبت به بچه ها واکنش های شدیدتری نشان می دهند و احتمال مرگ آن ها در اثر آنافیلاکسی بیشتر است.

بعلاوه اگر چندین زنبور شما را نیش زدند باید فورا به اورژانس خبر دهید و به بیمارستان بروید. نیش های متعدد می توانند شرایط خطرناکی را برای بچه ها، سالمندان و افرادی که مسائل قلبی یا تنفسی دارند در پی داشته باشند.

نیش زنبور عسل یا زنبور بی عسل در دهان و بینی هم بسیار جدی است و حتی اگر واکنش آلرژیک نداشته باشید باز هم باید به بیمارستان بروید. نیش خوردگی در این نواحی منجر به تورم می گردد و نفس کشیدن را سخت می نماید.

در انتها، یادتان باشد نیش زنبور با خارش همراه است ولی شما نباید محل نیش خوردگی را بخارانید زیرا این کار باعث عفونت می گردد. احساس خارش و قرمزی معمولا زود برطرف می گردد، ولی در صورتی که چند روز گذشت و نشانه های نیش خوردگی برطرف نشدند حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سخن انتهای

نیش زنبور عسل به راستی آزاردهنده است و می تواند برای بعضی از مردم هم بسیار خطرناک و مرگبار باشد. در صورتی که چندین بار نیش نخورید و به نیش زنبور هم حساسیت نداشته باشید می توانید از راه چارههای درمانی که آنالیز کردیم یاری بگیرید تا نشانه های نیش خوردگی را کاهش دهید و بهبود پیدا کنید.

این راه چارهها کاملا کاربردی هستند و مشکل شما را برطرف می نمایند تا به مراقبت های پزشکی احتیاج نداشته باشید. ولی در صورتی که با نشانه های جدی تری روبه رو شوید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و از او یاری بگیرید. بعلاوه در نظر داشتن نکات زیر یاریتان می نماید تا کمتر به وسیله زنبورها نیش زده شوید:

  • تا جای ممکن از وقت گذراندن در پیرامون گیاهان گل دار خودداری کنید و از کندو و لانه زنبورها هم دور بمانید.
  • اگر قرار است در فضای باز قرار بگیرید از صابون ها، شامپوها، نرم نماینده ها، لوسیون ها و بوزداها یا دئودورانت های معطر، به ویژه آن هایی که رایحه های مصنوعی دارند استفاده نکنید.
  • اگر قرار است زمان زیادی را بیرون از خانه باشید عطر یا ادکلن نزنید تا توجه زنبورها به شما جلب نگردد.
  • لباس های صاف و رنگ روشن بپوشید.
  • در فضای باز موز نخورید زیرا زنبورها را به خود جلب می نماید.
  • لباس های پوشیده تن کنید و بدنتان را کامل بپوشانید.
  • اگر یک حشره نیش دار در نزدیکی شما پرواز کرد کاملا آرام و بی حرکت بمانید تا توجه اش را جلب نکنید.
  • کاری به کار حشره نداشته باشید و کوشش نکنید آن را بکشید، زیرا عصبانی می گردد و تا نیشتان نزند دست از سرتان برنمی دارد!

شما با یاری این راه چارهها می توانید احتمال نیش خوردن را کاهش دهید. ولی در هر صورت اگر نیش خوردید یادتان باشد از درمان های خانگی که آنالیز کردیم یاری بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2247

به "7 راه چاره کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه چاره کاربردی برای درمان نیش زنبور در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید