تاثیر شاخص 200 آلودگی هوا بر سلامت بچه ها

به گزارش ایران عکس، یک فوق تخصص بیماری های ریوی گفت: اندازه و نوع عوارض ناشی از آلودگی هوا به اندازه ذرات موجود در هوا بستگی دارد. اگر یک تا پنج میکرون باشد، وارد ریه می گردد. اگر اوزان در هوا افزایش پیدا کند، مستقیم بر مجاری برونشی و ریز ریه تاثیر می گذارد. اگر دی اکسید سلفور افزایش پیدا کند، فرد دچار تبعات ناشی از انقباض بروشن ها خواهد شد. اما اگر نیتریک اکسید در هوا زیاد گردد، فرد دچار تشدید تنگی نفس می گردد. از طرف دیگر اگر منوکسید کربن در هوا افزایش پیدا کند، فرد دچار سردرد و کاهش توان مغزی می گردد.

تاثیر شاخص 200 آلودگی هوا بر سلامت بچه ها

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش در پی تعطیل های پی درپی به علت آلودگی هوا، وزیر آموزش و پرورش عنوان نمود: با دوستان صحبت کردیم که تعطیلی ها لطمه می زند به دانش آموزان و موضوع باید به صورت جدی پیگیری گردد. آقای رئیس جمهور هم در جلسه دستور دادند که تعطیلی نباشد. به شاخص های جهانی هم نگاه می کردم تعطیلی ها به این شکل نبوده است. یک مصوبه هم در این باره داشتیم که قرار شد مصوبه هم تغییر کند.

مصوبه مورد نظر وزیر آموزش و پروش، مصوبه ای است که براساس آن مشخص شده بود که در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند و گروه های اضطراری استان ها براساس همین مصوبه تصمیم به تعطیلی می گرفتند. اما بعد از صحبت های یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، احمد وحیدی وزیر کشور از تغییر شاخص ها اطلاع داد و عنوان نمود: با یاری سازمان محیط زیست پیشنهاد تازهی را برای دولت مشخص کنیم تا این استاندارد ها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل کنیم.

یوسف نوری در این خصوص عنوان نمود: تعطیلی مدارس در شاخص های زیر 200 که در ایران اعمال می گردد، در سایر کشور های جهان رایج نیست.

اظهارات وزرای کشور و آموزش و پرورش و تصمیم تازه دولت با واکنش های بسیاری روبرو شد. برای مثال بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفت: یکی از گروه های حساس بچه ها هستند و این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مساله را پاک کنیم.

اما با این حال به نظر می رسد تصمیمات برای تغییر شاخص ها اجرایی شده است و علی رغم آلودگی هوا، مدارس به فعالیت حضوری خود ادامه می دهند. این تغییر در حالی اتفاق افتاده است که بر اساس قانون برای تغییر این شاخص باید کمیته ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل گردد تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ نمایند. با همه این ها نکته مهم این است که آلودگی هوا در شاخص بالای 150 چه تاثیری بر سلامت بچه ها می گذارد.

در همین خصوص دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری های ریوی در تبادل نظر با خبرنگاران عنوان نمود: درباره آلودگی هوا باید دو مسئله بسیار مهم را مدنظر قرار داد. اول اینکه تبعات ناشی از تعطیلی مدارس چقدر و چه چیز هایی است. در پژوهش های علمی ثابت شده است که تعطیلی های بلند مدت مدارس که حدود چند ماه به طول می انجامد، کشور را از نظر علمی چندین سال عقب می اندازد. از طرف دیگر عوارض آلودگی هوا بر سلامت دانش آموزان است که در این زمینه پدر و مادر ها بسیار نگران هستند و این نگرانی کاملاً به جا و منطقی است. هیچ پدر و مادری موافق عقب افتادن تحصیل بچه ها خود نیست، اما سلامتی آن ها برایشان در اولویت بالایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین منطقی ترین تصمیم کاهش آلودگی هوا است. نه اینکه به محض آلودگی هوا، مدارس تعطیل گردد یا تعطیل نگردد و دانش آموزان در معرض آلودگی هایی که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دارد، قرار بگیرند. مشکل این است که در سال های قبل چند روز با فاصله زیاد، آلودگی هوا به اندازهی می رسید که خطرناک بود، اما الان شرایط به گونه ای شده که آلودگی هوا ماندگاری بالایی پیدا نموده است و ممکن است مدارس چندین روز و چندین هفته تعطیل گردد و عملا مقبولیت اجتماعی خود را از دست بدهد.

این فوق تخصص ریه در مورد تاثیرات آلودگی هوا در شاخص ناسالم برای همه افراد جامعه، عنوان نمود: اندازه و نوع عوارض ناشی از آلودگی هوا به اندازه ذرات موجود در هوا بستگی دارد. اگر یک تا پنج میکرون باشد، وارد ریه می گردد. اگر اوزان در هوا افزایش پیدا کند، تاثیر مستقیم بر مجاری برونشی و ریز ریه می گذارد. اگر دی اکسید سلفور افزایش پیدا کند، فرد دچار تبعات ناشی از انقباض بروشن ها خواهد شد. اما اگر نیتریک اکسید در هوا زیاد گردد، فرد دچار تشدید تنگی نفس می گردد. از طرف دیگر اگر منوکسید کربن در هوا افزایش پیدا کند، فرد دچار سردرد و کاهش توان مغزی می گردد.

قانعی در خاتمه تاکید نمود: البته برخی از ذرات هم عواض بلند مدت دارند. یکی از این عوارض بیماری انسداد ریه است که عملکرد ریه را کاملا کاهش می دهد. در این حالت کیسه های هوایی ریه ها آسیب می بینند و در نتیجه ریه ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و دیگر قادر به تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن به طور موثر نیستند. مشکل بزرگتر این است که عمدتا وقتی مزمن می گردد که ادامه یابد و در مقابل درمان مقاومت کند. این بیماری برای افرادی که دچار آسم هستند بسیار خطرناک است. زیرا آسم باعث التهاب راه های هوایی و اسپاسم آن ها می گردد در نتیجه به مواد استنشاقی بیش از حد واکنش نشان می دهند. البته به طور کلی آلودگی هوا تاثیرات دیگری هم به بخش های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش، قلبی - عروقی، چشمی، پوستی، استخوانی، عصبی - روانی، هماتولوژیک، ایمونولوژیک و فراوری مثل داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2210

به "تاثیر شاخص 200 آلودگی هوا بر سلامت بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شاخص 200 آلودگی هوا بر سلامت بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید