رایزنی آنتونی بلینکن و وانگ یی برسر تایوان

به گزارش ایران عکس، وزرای امور خارجه چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 مذاکراتی برسر اقدامات تنش زا در تنگه تایوان داشتند.

رایزنی آنتونی بلینکن و وانگ یی برسر تایوان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (یک شنبه) در حاشیه نشست گروه جی 20 در رم، نشستی با وانگ یی همتای چینی خود، داشت و برسر اقداماتی که می تواند در تنگه تایوان منجر به افزایش تنش گردد رایرنی کردند.

یک منبع آگاه از وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بلینکن در این نشست به وضوح گفت که واشنگتن با هرگونه تغییر یک جانبه ازسوی پکن در شرایط موجود در اطراف تایوان مخالف است.

این منبع همچنین با بیان آن که آمریکا قصد دارد رقابت میان دو قدرت اقتصادی جهان را با مسئولیت و تدبیر مدیریت کند، افزود: دو طرف در این نشست بر اهمیت باز بودن راه تعامل تأکید کردند.

در مقابل وانگ یی نیز نگرانی چین را از اقداماتی ابراز کرد که ازسوی آمریکا اجرا شده و باعث آسیب به حقوق و منافع مشروع چین شده است و از طرف آمریکایی خواست تا رویه خود را تغییر دهد.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای گفت که روابط میان دو کشور به جهت توسعه سالم باز می گردد و افزود: وانگ یی راه آمریکا برای سرزنش چین در زمینه تایوان را گمراه کننده خواند و گفت در واقع مقصر اصلی، حمایت و همدستی آمریکا با نیرو های مستقل در تایوان است.

دریای جنوبی چین به عنوان یکی از گذرگاه های آبی استراتژیک بین الملل مورد مناقشه جدی میان چین و کشور های این منطقه است. چین این منطقه را تحت حاکمیت خود می داند، در حالی که تایوان با حمایت آمریکا با این امر مخالف است.

مقامات چین بار ها واشنگتن را دلیل اصلی اختلافات سیاسی میان تایوان و چین معرفی کرده اند. به طور مثال، امروز وانگ یی درباره اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی در زمینه موضوع تایوان هشدار داد و گفت: چنین سخنانی باعث تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1879

به "رایزنی آنتونی بلینکن و وانگ یی برسر تایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی آنتونی بلینکن و وانگ یی برسر تایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید